Starzenie się organizmu nieuchronnie prowadzi do pogorszenia jego funkcji, odporności i ogólnego osłabienia. Procesy te można jednak spowolnić poprzez dopasowanie odpowiedniej diety. Podczas gdy restrykcyjna dieta wśród osób starszych prowadzi na ogół do szybszego osłabiania organizmu, dieta śródziemnomorska może mieć zbawienny wpływ na zdrowie i kondycję seniorów.

dieta śródziemnomorska

Osoby starsze a dieta śródziemnomorska – badania

Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się dużą ilością warzyw, owoców, orzechów, ryb i roślin strączkowych. Jednocześnie zawiera bardzo niewielką ilość mięsa czerwonego i tłuszczów nasyconych.

Naukowcy z kilku uniwersytetów (m.in. University College Cork i University of Bologna) postanowili zatem sprawdzić, jaki wpływ na zdrowie osób w wieku 65-79 będzie miało stosowanie takiego sposobu odżywiania. W tym celu przeprowadzono badania na grupie 612 osób z pięciu krajów: Polska, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, z czego 323 badanych miało za zadanie stosować się do diety śródziemnomorskiej, natomiast reszta (289 osób) stosowała swoją standardową dietę. Badanie trwało 12 miesięcy i obejmowało zarówno osoby doświadczające uczucia słabości, jak i te czujące się relatywnie dobrze.

Dieta śródziemnomorska poprawia pamięć i funkcje motoryczne

Jak się okazuje, dieta śródziemnomorska ma dobroczynny wpływ na mikrobiom jelitowy. Badania wykazały, że u osób starszych stosujących taki typ odżywiania przez 12 miesięcy, zwiększyła się różnorodność bakterii jelitowych, zwłaszcza tych, które związane są z redukcją stanu osłabienia. W konsekwencji dieta śródziemnomorska wpłynęła pozytywnie na prędkość chodzenia, siłę uchwytu dłoni czy funkcje mózgu (w szczególności pamięć).

dieta śródziemnomorska

Stosowanie diety śródziemnomorskiej spowodowało zatem namnażanie się bakterii wpływających na tworzenie stabilnego „ekosystemu jelitowego”, wypychając jednocześnie drobnoustroje przyczyniające się do pogłębiania stanu osłabienia.

Na pozytywne zmiany znaczny wpływ miał wzrost ilości błonnika pokarmowego oraz witamin (w szczególności witamin C, B6, B9) i minerałów (głównie magnez, żelazo, potas, miedź, mangan).

Bardziej wnikliwa analiza pozwoliła naukowcom zauważyć, że dieta śródziemnomorska wpłynęła również na rozwój bakterii odpowiadających za krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Jednocześnie odnotowano spadek liczby bakterii uczestniczących w produkcji kwasów żółciowych. Warto wiedzieć, że te ostatnie przyczyniają się do zwiększenia ryzyka zachorowania na raka jelita, stłuszczenia wątroby lub uszkodzenia komórek.

Co ważne, wyniki badań były niezależne od wieku i wskaźnika BMI (związanego z masą ciała). Nieznaczne różnice odnotowano jedynie pomiędzy poszczególnymi narodowościami, jednak nie zmieniły one kluczowego wniosku – 12-miesięczna dieta śródziemnomorska została podobnie odebrana przez badanych i niosła wiele pozytywnych zmian

Dla niektórych osób starszych mających problemy z zębami czy trudności w przełykaniu dieta śródziemnomorska może okazać się niepraktyczna. Mimo to, nie sposób przejść obojętnie obok jej dobroczynnego wpływu na kondycję psychofizyczną i zdrowe starzenie się.