7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

sposoby na rozwinięcie kreatywności

3 sposoby na rozwinięcie kreatywności

 

Kreatywność to cecha coraz bardziej pożądana we wszelkich zawodach, jak również wysoko ceniona społecznie. Wiąże się z innowacyjnością, twórczością, kreatywnym rozwiązywaniem problemów oraz generowaniem, nierzadko rewolucyjnych, pomysłów. Jak ją rozwijać? Są na to sposoby!

 

Czym jest kreatywność?

Kreatywność to, w najprostszym tłumaczeniu, zdolność do tworzenia nowych rozwiązań. Wymaga od nas uruchomienia wyobraźni, pracy nad oryginalnymi pomysłami i chęci do zbudowania czegoś, co będzie faktycznie nowe i wcześniej niespotykane.

Kreatywność przydaje się zarówno w codziennym życiu, jak i w karierze zawodowej oraz naukowej. Właśnie dlatego często poszukujemy wartościowych sposobów na rozwinięcie kreatywności. To bowiem cecha, której możemy się faktycznie nauczyć – praca nad jakością twórczego myślenia to jedno z najciekawszych i najprężniej rozwijających się zagadnień rozwoju osobistego.

 

Od czego zależy kreatywność?

Osoby kreatywne cechuje otwartość, wrażliwość, odwaga, potencjał twórczy i elastyczność, która przyczynia się do nieszablonowego myślenia i zdolności rozwiązywania sytuacji problemowych. Ludzie kreatywni wychodzą poza stereotypy myślowe, potrafią lepiej identyfikować problemy, myślą elastyczniej, a przede wszystkim, są otwarte na nowe możliwości oraz rozwiązania. Otwartość możemy uznać wręcz za „słowo klucz” – dzięki woli do poznawania nowych rozwiązań i wypracowywania własnych możemy wynieść jakość naszego kreatywnego myślenia na niespotykany dotąd poziom.

Nie zawsze mamy wpływ na elementy otoczenia mogące sprzyjać naszej kreatywności, dlatego warto pomyśleć o samodzielnym jej rozwijaniu.

rozwijanie kreatywności

 

Myślenie dywergencyjne – co to takiego?

Metodami, które mogą być pomocne w rozwoju naszej kreatywności, są techniki wspomagające tzw. myślenie dywergencyjne.

Myślenie dywergencyjne jest zdolnością do wyszukiwania związków między koncepcjami, ideami i procesami, które na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą nic wspólnego. Oznacza tworzenie kilku kreatywnych rozwiązań tego samego problemu.

To spontaniczne, świeże i pozbawione schematów podejście oparte na ciekawości i nonkonformizmie. Jednym ze sposobów rozwijających myślenie dywergencyjne mogą być testy autorstwa Guilforda[1]:

  • test niezwykłych zastosowań, który polega na wymyśleniu w ciągu kilku minut nietypowych zastosowań dla zwyczajnych przedmiotów,
  • test odległych konsekwencji, podczas którego wyobrażamy sobie co, było w wyniku jakiegoś niezwykłego stanu rzeczy.

Inne metody rozwijania kreatywności to np. ćwiczenia płynności słownej, które polegają na badaniu łatwości, z jaką powstają nasze pomysły lub ćwiczenia giętkości, badające różnorodność wytworzonych pomysłów.

 

Ćwiczenia stymulujące ciekawość poznawczą

Według Krzysztofa Szmidta ciekawość to podstawa kreatywności[2] i to dzięki niej podejmujemy wszelkie działania badawcze. Człowiek, zamiast biernie spostrzegać rzeczy i rzeczywistość, podejmuje działania, aby je poznać i zrozumieć. „Ciekawość poznawcza wyraża się w dążeniu jednostki do wyjaśnienia lub zlikwidowania rozbieżności pomiędzy rzeczywistością i wiedzą zawartą w systemie poznawczym”[3].

Przykładowe ćwiczenia stymulujące ciekawość poznawczą to np.:

  • ćwiczenie polegające na zastanawianiu się nad powszechnie występującymi zjawiskami czy rzeczami,
  • ćwiczenie, które mają na celu wymyślanie odpowiedzi na pytania odnoszące się do prozaicznych rzeczy,
  • ćwiczenie polegające na wypisaniu spraw, które wprawiają nas w zdumienie i zadziwienie.

 

Kreatywność w grupie – jak ją rozwijać?

Warto także zastosować techniki wspomagające twórcze myślenie w grupie, zwłaszcza kiedy zmuszeni jesteśmy stworzyć coś nowego lub znaleźć rozwiązanie konkretnego problemu.

Brainstorming to chyba najbardziej znana technika pobudzająca kreatywność, podczas której uczestnicy w odpowiedzi na przedstawiony problem, zgłaszają wszystko, co przychodzi im do głowy. Nie analizują wówczas jakości zaproponowanych pomysłów – liczy się ich liczba i rzeczona kreatywność i inwencja w ich tworzeniu. Dopiero po etapie brainstormingu następuje faza weryfikacji zgromadzonych idei i eliminowania tych, które okazały się nietrafione.

kreatywność a praca w grupie

Mapa umysłu łączy z kolei myślenie językowe z obrazowym. W wymyślaniu nowych rozwiązań ważne jest, by angażować w proces twórczy obie półkule mózgu. Popularną mapą umysłu jest technika zwana kwiatem lotosu, pozwalająca na tworzenie wielu rozwiązań dla jednego problemu. Sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy skończyły się nam wszelkie pomysły i utknęliśmy w martwym punkcie.

 

Metoda 6 kapeluszy De Bono

Ciekawą techniką rozwijania kreatywności jest także metoda 6 kapeluszy psychologa Edwarda De Bono. Polega ona na ocenie danego problemu z różnych perspektyw. Kapelusze symbolizują bowiem odmienne punkty widzenia, a osoby, które je nakładają, zaczynają myśleć zgodnie z ich specyfiką. Więcej o kapeluszach myślowych De Bono dowiecie się z naszego artykułu, opublikowanego na łamach DrGaja.pl.

Skuteczną metodą rozwiązywania problemów jest również synektyka, czyli szukanie powiązań między elementami z pozoru niemającymi ze sobą związku. Pozwala ona na stworzenie nowych, wcześniej niebranych pod uwagę rozwiązań.

 

 

[1] Guilford J.P., Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa 1978, [za:] Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Sopot 2012.

[2] Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Sopot 2013,

[3] Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.2003

 

(0 Votes)

mgr Ida Kuśmierczyk

Interesuje się tematami związanymi z pracą, stresem oraz zawodową karierą. Bacznie obserwuje współczesne procesy nawiązywania relacji, ich trwałość, a także czynniki które mają na nie wpływ. Rozwój osobisty stanowi dla niej niezwykle ważny element życia, a także klucz do sukcesu i szczęścia. Natomiast psychologia, którą również się pasjonuje, nie tylko pomaga jej zrozumieć innych oraz motywy, które nimi kierują, ale także daje jej szansę, aby lepiej poznać samą siebie. Ukończyła Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie pracuje w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi, gdzie zajmuje się projektowaniem graficznym oraz wsparciem projektów polskich i zagranicznych w zakresie zdrowia osób aktywnych zawodowo, a także ściśle współpracuje z Zakładem Psychologii Zdrowia i Pracy IMP.