7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

Jak radzić sobie ze stresem? 8 sposobów

Stres towarzyszy nam niemal codziennie. To naturalna reakcja organizmu na różnego rodzaju doświadczenia i zdarzenia, najczęściej o charakterze negatywnym. Stres może działać mobilizująco, jednak przedłużający się bądź wyjątkowo silny może mieć fatalne skutki dla naszego organizmu. Jak zatem sobie z nim poradzić?

Spis treści:

 

Czym jest stres?

Potocznie stres rozumiany jest jako reakcja naszego ciała na sytuację zagrożenia, zwaną reakcją „walki lub ucieczki”. Została ona wykształcona przez organizm ludzki przed tysiącami lat i podlegamy jej nadal, pomimo zmiany warunków środowiskowych.

 

Jakie są przyczyny stresu?

Warto jednak zauważyć, że w czasach prehistorycznych źródłem stresu mogło być na przykład dzikie zwierzę, dlatego reakcja przygotowania organizmu do wysiłku fizycznego w postaci ucieczki przed nim lub próby podjęcia walki była jak najbardziej uzasadniona i pomocna.

Współcześnie rzadziej stresorem bywa fizyczne zagrożenie, a częściej choćby konflikty z innymi ludźmi, stąd nie potrzebujemy już zazwyczaj przygotowania naszego ciała do intensywnego wysiłku. Reakcja „walki lub ucieczki” pozostała jednak niezmienna.

Biorą w niej udział układy: nerwowy i hormonalny, powodując uwolnienie hormonów w ilości niedostosowanej do zagrożeń, jakie stawia przed współczesnym człowiekiem jego środowisko. Reakcja „walki lub ucieczki” powoduje szereg następstw w organizmie, m.in. przyspieszone tętno, napięcie mięśni, wyostrzenie zmysłów itd., które przygotowują ciało do spodziewanego wysiłku fizycznego[1].

Jak zatem możemy pokonać stres? Przygotowaliśmy dla Was 8 wskazówek, które pomogą Wam w radzeniu sobie z rozmaitymi sytuacjami stresowymi. Co ważne, nie musicie stosować ich wszystkich w jednym momencie. Proces pokonywania stresu powinien przebiegać stopniowo – wówczas wzrastają Wasze szanse na okiełznanie tego niezwykle nieprzyjemnego stanu.

 

1. Poznawanie źródła stresu

Rada ta wydaje się banalna, ale to podstawowy element, od którego powinniśmy zacząć naszą walkę ze stresem. Aby go przezwyciężyć, poznajmy najpierw jego źródło. Warto sporządzić listę sytuacji, które nas stresują. Kiedy nauczymy się je rozpoznawać, łatwiej nam będzie ich unikać.

 

2. Identyfikacja sytuacji stresowych

Warto zastanowić się, które sytuacje stresowe możemy wyeliminować z naszego życia. Najlepiej wtedy rozprawić się z nimi jak najszybciej.

Na niektóre jednak nie mamy wpływu, dlatego postarajmy się je zaakceptować. Technika akceptacji stresu nie należy do najłatwiejszych, ale pozwala osiągnąć sukces. Kiedy stajemy twarzą w twarz z niepokojącą sytuacją, która powoduje w nas negatywne reakcje, starajmy się nie ponosić emocjom i nie nakręcać się.

 

3. Aktywność fizyczna a stres

Ruch to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem. Może to być gimnastyka, jogging, taniec czy chociażby spacer z psem – wybierzmy taką aktywność, która nam sprawi przyjemność. Regularny ruch pozwala bowiem uwolnić nagromadzone w ciągu dnia napięcie i stres.

Aktywność fizyczna powoduje nie tylko pobudzenie oraz dotlenienie organizmu, ale sprawia, że wydzielają się hormony szczęścia, które poprawiają nasze samopoczucie i nastrój. Pozytywnie wpływa zatem nie tylko na naszą kondycję fizyczną, ale także na tę psychiczną i pozwala odreagować bieżące trudy i problemy.

 

4. Medytacja i techniki relaksacyjne a stres

Praktyki medytacyjne to nic innego, jak techniki wspierające rozwój koncentracji, uwagi i pozytywnych uczuć. Medytacja pomoże nam wyciszyć ciało i umysł. Stosując proste metody, które z powodzeniem możemy praktykować w domu, możemy odnaleźć spokój i harmonię.

Regularna medytacja pozwala nie tylko obniżyć napięcie, uwolnić umysł i uspokoić myśli, ale też lepiej kontrolować emocje i zajrzeć w głąb siebie, co jest istotne zwłaszcza w przypadku negatywnych uczuć. To nie tylko sposób na zyskanie energii i lepszego samopoczucia, ale także na poprawę funkcjonowania naszego organizmu.

Skuteczne w radzeniu ze stresem są również wszelkie treningi relaksacyjne, polegające na pracy z ciałem w połączeniu z głębokim oddychaniem. Istnieje wiele technik, które pozwalają szybko i skutecznie uwolnić napięcie i stres. Ich uzupełnienie może stanowić też relaksacyjna muzyka.

Dobrym rozwiązaniem na redukcję stresu może być również kontakt z naturą. Świeże powietrze, zapach kwiatów, szum wody, zieleń drzew – wszystko to wycisza, koi zmysły i relaksuje. Coraz popularniejsze, również w naszym kraju, są także kąpiele leśne czy sylwoterapia.

 

5. Sen jako sposób na walkę ze stresem

Potrzebujemy od 7 do 8 godzin snu dziennie. Aby zwiększyć jego skuteczność i zmniejszyć poziom stresu, ważne jest, by kłaść się spać regularnie o tej samej porze. Dzięki temu nauczymy swój organizm odczuwać zmęczenie, będzie nam też łatwiej zasypiać i przesypiać wymagany czas.

Zjedzmy lekkostrawną kolację, najlepiej 2 godziny przed snem. Zadbajmy też o dotlenienie organizmu. Wyjdźmy na spacer lub wywietrzmy sypialnię. Dotleniony organizm szybciej zapadnie w zdrowy i spokojny sen. W stanach głębszego zmęczenia warto także zadbać o właściwą suplementację – dobrym rozwiązaniem będzie choćby preparat ProMagnez, który zalecany jest w stanach przeciążenia organizmu.

 

6. Zróbmy sobie przyjemność

Dbanie o siebie to podstawa tzw. higieny psychicznej. Ważne, by znaleźć dla siebie czas i coś, co sprawia nam przyjemność. Może to być spacer, ciekawa książka, wyjście do kina, gra planszowa czy spotkanie ze znajomymi. Czasami takie proste i banalne rzeczy, o których zapominamy na co dzień, sprawią, że przestaniemy się zamartwiać i przejmować różnymi sprawami. A to już pierwszy krok do poradzenia sobie ze stresem!

 

7. Dużo wody i zbilansowana dieta

Niedostateczne nawodnienie organizmu może powodować rozdrażnienie, zmęczenie, senność, czy nawet bóle głowy. Nasz organizm produkuje bowiem więcej kortyzolu, czyli hormonu stresu.

Pamiętajmy też, by nasza dieta była różnorodna, lekka oraz bogata w witaminy i składniki mineralne. Trawienie tłustego kotleta będzie trwało znacznie dłużej niż dania składającego się z warzyw, chudego mięsa czy ryby, co sprzyja powstaniu stresu oksydacyjnego

 

8. Kontakty z ludźmi a stres

Gorsze momenty mogą zdarzyć się każdemu. Ważne, by w takich chwilach mieć koło siebie bliskich i przyjaciół. Rozmowa z zaufaną osobą potrafi nieraz radykalnie zmienić postrzeganie naszej rzeczywistości. Istotna jest tutaj umiejętność rozmowy, ale także, a może przede wszystkim, umiejętność słuchania.

 

[1] N. Ogińska-Bulik, Z. Juczyński, Osobowość, stres a zdrowie, Warszawa 2008, s. 46.

 

(0 Votes)

DrGaja

Matka natura, matka ziemia i żywicielka, która łączy to, co daje przyroda z badaniami i wiedzą ekspertów. Jej celem jest zbliżanie Was - czytelników - do natury i wskazywanie tych pomysłów na codzienne funkcjonowanie i dietę, które pozwolą Wam żyć w harmonii, szczęściu i zdrowiu. Dzięki naturalnym produktom i wartościowym, merytorycznym poradom, osiągnięcie tego stanu będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek 🌱