Do niedawna badania wpływu psychologii na sposób odżywiania skupiały się na identyfikowaniu wpływu negatywnych cech na dietę, diagnozując takie problemy jak choćby jedzenie emocjonalne. W ostatnim czasie jednak, badacze coraz chętniej koncentrują się na związkach między pozytywnymi cechami psychologicznymi a dietą. Jedną z nich jest optymizm.

Czy optymizm wpływa na jakość diety?

Optymizm a zdrowie

Optymizm dyspozycyjny to cecha psychologiczna, którą definiuje się jako przekonanie, że w przyszłości czekają nas dobre rzeczy, a nie złe. Jest to też cecha, której można się nauczyć. Wiąże się ona z lepszym zdrowiem fizycznym, mniejszym ryzykiem wystąpienia chorób układu naczyniowo-sercowego oraz zdrowszym starzeniem się.

W 2016 roku we Francji przeprowadzono badanie NutriNet-Santé, w którym wzięło udział 32 806 dorosłych uczestników. Jego celem było zidentyfikowanie wpływu optymizmu na jakość diety – w tym spożycie makroskładników i określonych grup żywieniowych oraz skłonność do „podjadania”. W pierwszej fazie badani mieli za zadanie wypełnić test orientacji na życie (Orientation Test Revised – LOT-R), którego celem było określenie optymizmu dyspozycyjnego. Jakość diety badanych oceniono natomiast na podstawie ich samodzielnych zapisków diety prowadzonych w trybie 24-godzinnym. Z kolei spożywanie przekąsek zidentyfikowano na podstawie pytań ad hoc. W badaniu uwzględniono również cechy socjodemograficzne, styl życia i objawy depresji.

Czy optymizm wpływa na jakość diety?

Dieta optymistów jest zdrowsza

Wyniki badania pozwoliły na zidentyfikowanie zależności między optymizmem a dietą. Jak przekonują naukowcy, optymizm wpływa pozytywnie na jakość odżywiania się, wyższe spożycie lipidów, a niższe – węglowodanów i białek. Spośród poszczególnych grup żywieniowych, osoby wykazujące się optymizmem dyspozycyjnym preferowały przede wszystkim większą ilość warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych, tłuszczów, roślin strączkowych, substytutów mięsa i produktów mlecznych w codziennych posiłkach.

Zwrócono też uwagę na mniejszą skłonność do „podjadania” między posiłkami oraz mniejsze spożycie mięsa, produktów mlecznych, deserów na bazie mleka, cukru i wyrobów cukierniczych. Z negatywnych zależności zidentyfikowano większe spożycie napojów alkoholowych, które prawdopodobnie wynika z faktu, iż osoby wykazujące się większym optymizmem prowadzą bogatsze życie towarzyskie, którego alkohol jest często nieodłącznym dodatkiem.

Badanie francuskich naukowców potwierdziło też wcześniejsze dane wskazujące na pozytywny wpływ optymizmu na wskaźnik zdrowego odżywiania AHEI i kobiet po menopauzie. Co więcej, badacze wysnuli również ogólną konkluzję na temat związku optymizmu z proaktywnym życiem, które przejawia się w mniejszym spożyciu niezdrowej żywności, ale także rzadszym paleniem papierosów oraz częstszymi ćwiczeniami fizycznymi. Takie osoby wykazują się również lepszym profilem reakcji emocjonalnych na przeciwności losu, czego skutkiem jest mniej stresu, a więcej pozytywnych emocji.

Podsumowując, optymizm może w znacznym stopniu wpływać na jakość naszej diety, ale i ogólny dobrobyt. Osoby optymistyczne wykazują się zdrowszymi preferencjami żywieniowymi oraz lepszymi strategiami radzenia sobie ze stresem. Na szczęście optymizm jest cechą, której można się również nauczyć.

Artykuł na podstawie: https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12937-020-0522-7