Pilates to trening, który opiera się głównie na ćwiczeniach z ciężarem własnego ciała. Trochę w nim jogi, tai-chi, gimnastyki, a nawet baletu. Już od lat pomaga realizować marzenia kobiet o płaskim brzuchu, smukłej sylwetce i jędrnej skórze. Na czym polegają te ćwiczenia i dlaczego warto ich spróbować?

Pilates – połączenie jogi, tai-chi, gimnastyki, a nawet baletuPilates – połączenie jogi, tai-chi, gimnastyki, a nawet baletu

Aktywność tego rodzaju opracował w latach 20-tych XX wieku niemiecki sportowiec Joseph Pilates, który po I wojnie światowej pracował jako sanitariusz, opiekując się żołnierzami.

To przede wszystkim technika, która zwiększa świadomość własnego ciała, jego siły, możliwości, ale i ograniczeń. Pilates jest metodą pozwalającą na wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę, dzięki czemu ból pleców znika, brzuch staje się jędrniejszy, a ciało silniejsze i bardziej elastyczne. Jakie są jeszcze zalety pilatesu? 

Dla kogo jest pilates?

Tego typu aktywność fizyczna polecana jest praktycznie wszystkim, bez względu na wiek, kondycję czy możliwości ciała. To trening dla aktywnych, ale też dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Z metody tej chętnie korzystają sportowcy po urazach, tancerze, kobiety w ciąży, seniorzy i osoby walczące z nadwagą.

To ćwiczenia polecane także osobom cierpiącym na zwyrodnienia i wady kręgosłupa, pilates pozwala bowiem wzmocnić mięśnie pleców i tym samym odciążyć kręgosłup. To doskonałe rozwiązanie również dla osób, które borykają się z jego bólem albo długie godziny spędzają w pozycji siedzącej.

Pilates jest przede wszystkim bezpiecznym treningiem, ponieważ wszystkie sekwencje wykonuje się pod dyktando własnego ciała i jego możliwości. Dzięki tremu unikamy zagrożenia kontuzji czy przeciążeń.

Sport praktycznie dla każdego
Sport praktycznie dla każdego

Ważna jest technika

Ćwiczenia mają harmonijny charakter. Ruchy powinny być wykonywane płynnie i z wdziękiem, dzięki czemu dają nam pełną równowagę. Wykonuje się je powoli, z dbałością o prawidłową technikę i oddech. Konieczne jest uświadomienie sobie każdego ruchu i jak najdokładniejsze wykonanie poszczególnych ćwiczeń.

Zanim rozpoczniemy trening, solidnie się rozgrzejmy. Ćwiczmy powoli, nie spieszmy się, bo najważniejsza jest jakość ruchu, a nie liczba powtórzeń. Dostosujmy tempo do rytmu naszego oddechu. Ruchy powinny rozpoczynać się w centrum energetycznym naszego ciała, to znaczy od mięśni brzucha.

Znikają bóle kręgosłupa i zbędne kilogramy

Trening pilates wzmacnia wszystkie grupy mięśniowe, a głównie mięśnie głębokie, odpowiadające za utrzymanie właściwej sylwetki. Silne plecy to przede wszystkim stabilny i zdrowy kręgosłup. Pilates koryguje połączenia między kością biodrową a kręgosłupem, a w rezultacie wpływa na poprawę postawy ciała.

Taki wysiłek przyczynia się do spalania kalorii i pozytywnie oddziałuje na metabolizm, dzięki czemu skutecznie pomaga w zgubieniu zbędnych kilogramów. Świetnie nadaje się jako trening uzupełniający dla osób odchudzających się, które na co dzień stosują różne rodzaje ćwiczeń, by spalić tkankę tłuszczową.

Sposób na smukłą sylwetkę
Sposób na smukłą sylwetkę

Jędrniejsza skóra

Pilates poprawia ponadto krążenie krwi, co znacząco wpływa na uelastycznienie skóry. Wraz ze wzmocnieniem mięśni zwiększa się też produkcja kolagenu, który odpowiada za utrzymanie jędrnej i gładkiej skóry. Trening tego typu wpływa także na redukcję cellulitu, zmory wielu kobiet.

Sposób na elastyczna skórę
Sposób na elastyczna skórę

Odpoczynek dla głowy

Pamiętajmy, że pilates wymaga maksymalnej koncentracji i pełnego skupienia na oddechu, co sprawia, że podczas treningu szybko zapomina się o problemach dnia codziennego. W ćwiczeniach można odnaleźć spokój i relaks, a po zajęciach nie czujemy się wyczerpani, ale pełni energii.

Szybkie efekty

Trening tego typu przynosi doskonałe efekty w krótkim czasie. Twórca tej metody mawiał: Po dziesięciu sesjach poczujesz różnicę, po dwudziestu sesjach zobaczysz różnicę, a po trzydziestu sesjach będziesz mieć całkiem nowe ciało.

A zatem, do dzieła!