Według Petera D'Adamo nasze geny mają wpływ na grupę krwi, a ta z kolei na to, jakie produkty są najlepsze dla naszego organizmu. Dieta zgodna z grupą krwi zdobyła popularność zwłaszcza pod koniec ubiegłego wieku. Jej zwolennicy uważają, że zastosowanie takiego modelu żywienia ma nie tylko dobroczynne działanie na nasz organizm, ale także przyczynia się do utraty zbędnych kilogramów. Co na ten temat mówią naukowcy?

Dieta zgodna z grupą krwi – dobroczynne działanie i utrata wagi?
Dieta zgodna z grupą krwi – dobroczynne działanie i utrata wagi?

Dieta zaproponowana przez Peter D'Adamo powinna być dopasowana do naszej grupy krwi, w zależności od niej bowiem nasz organizm niektóre produkty żywnościowe toleruje lepiej, a inne gorzej. Innymi słowy, jedne z nich mogą być dla nas szkodliwe, a inne pożyteczne. Według autora tej diety, kiedy spożywamy produkty żywnościowe zawierające lektyny niezgodne z naszą grupą krwi, doprowadzamy do tzw. aglutynacji czyli zlepiania krwinek.

Jej zwolennicy uważają, że osoby z grupą 0 powinny spożywać dużo białka, osoby z grupą krwi B – produkty mleczne, a z grupą A – warzywa. Dieta zróżnicowana ich zdaniem najlepsza jest natomiast dla osób z grupą AB.

Grupa krwi 0

Osoby z tą grupą krwi powinny spożywać dużo białka np. w postaci czerwonego mięsa i ryb, a także banany, ananasy, szpinak, pietruszkę, brokuły, kapustę, cebulę czy pieczarki.

Wskazana jest natomiast rezygnacja z nabiału oraz wyeliminowanie z diety glutenu, którego źródłem są produkty zbożowe. Nie zaleca się również spożywania ziemniaków, soczewicy, brukselki, kalafiora, kukurydzy, ogórków, pomarańczy, truskawek, jeżyn, orzechów (z wyjątkiem włoskich), olei innych niż oliwa z oliwek oraz piwa i alkoholi wysokoprocentowych.

Osoby z grupą krwi 0 powinny wyeliminować nabiał i gluten
Osoby z grupą krwi 0 powinny wyeliminować nabiał i gluten

Niedostosowanie się do tych zaleceń może prowadzić przede wszystkim do niedoboru wapnia, a w konsekwencji nawet do osteoporozy. Dieta ta jest szczególnie niebezpieczna dla kobiet w ciąży.

Grupa krwi A

Osoby z grupą krwi A mają zdaniem D'Adamo delikatny układ pokarmowy, a ich organizm wymaga wzmocnienia układu odpornościowego. Jadłospis tej grupy powinien być bogaty w białko roślinne, natomiast pozbawiony mięsa, tłuszczów zwierzęcych oraz nabiału. Osobom z grupą krwi A zaleca dietę wegetariańską.

Osobom z grupą krwi A zaleca dietę wegetariańską
Osobom z grupą krwi A zaleca dietę wegetariańską

Powinny one unikać niektórych ryb jak halibut, karp, węgorz, łosoś, morszczuk czy śledź, a także masła, mleka oraz tłustych serów. Jeżeli chodzi o owoce i warzywa, to niewskazane są banany, pomarańcze, mango, papryka, ziemniaki, pomidory, kapusta czy bakłażan.

Taka dieta, jeśli jest dobrze zbilansowana, może być skuteczna, w przeciwnym razie może grozić anemią, niedoborami białka, żelaza oraz witaminy B12.

Grupa krwi B

Osobom z grupą krwi B polecane są warzywa z wyjątkiem pomidorów czy kukurydzy, mięso, w tym baranina i dziczyzna, kefiry, jogurty, twarogi, oliwa i zielona herbata. Tylko osoby z tą grupą mogą żywić się produktami mlecznymi. Polecane owoce to: winogrona, jeżyny, ananasy, banany i śliwki.

Osoby z grupą krwi B nie powinny natomiast spożywać drobiu, krewetek, żółtych serów, większości orzechów, roślin strączkowych, awokado, siemienia lnianego, olejów roślinnych, produktów z mąki pszennej oraz żytniej.

Dieta dla osób z grupą AB

Do produktów polecanych tej grupie należą ryby, baranina, jagnięcina, indyk, królik, produkty mleczne i warzywa, zwłaszcza pomidory, buraki, ogórki, kalafior, seler. Rekomendowane owoce to winogrona, śliwki, ananasy, wiśnie oraz maliny.

Dla osób z grupą B oraz AB polecane owoce to np. winogrona
Dla osób z grupą B oraz AB polecane owoce to np. winogrona

Odradza się spożywanie czerwonego mięsa, masła, pełnego mleka, fasoli, papryki, dyni, awokado, kukurydzy, gryki czy pszenicy, a także owoców takich jak banany, gruszki i pomarańcze.

Dieta ta jest dość bezpieczna i może przynieść dobre efekty. Ostrożność należy zachować wobec radykalnego ograniczenia czerwonego mięsa, co może grozić niedoborem żelaza i anemią.

Naukowcy na temat diety

Naukowcy są zgodni, że przede wszystkim zdrowy styl życia, w tym zróżnicowana i zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna, unikanie używek stanowią podstawę prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Mimo pewnej skuteczności w odchudzaniu teoria d’Adamo nie została w żaden sposób potwierdzona w badaniach i nie ma żadnych naukowych powodów, by dietę taką rekomendować. Tym bardziej, że wykluczenie niektórych produktów może wiązać się z poważnymi niedoborami w organizmie.

Bądźmy zatem ostrożni, a najlepiej, zanim sięgniemy po jakąkolwiek dietę, skonsultujmy się z dietetykiem lub lekarzem.