Co najmniej 5 posiłków dziennie, dużo warzyw i owoców, pełnoziarniste produkty zbożowe, pełnowartościowe źródła białka – to niewątpliwie jeden z najlepszych sposobów na poprawę samopoczucia każdego dnia.

Jedzmy więcej warzyw i owoców
Jedzmy więcej warzyw i owoców

JEDZENIE TO EMOCJE

W codziennym życiu relacja między jedzeniem a emocjami jest często mało uchwytna i niedoceniana. A przecież gdy mamy gorszy dzień bądź chandrę, chętniej sięgamy po czekoladę, stres zajadamy przekąskami, a spotkanie ze znajomymi przy stole w domu czy w restauracji dobrze wpływa na nasz humor.

Okazuje się, że na dłuższą metę niekorzystne nawyki żywieniowe mogą prowadzić do obniżenia samopoczucia i pojawienia się negatywnych emocji. Warto zatem zwrócić uwagę na kilka elementów, które mają ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o nasze samopoczucie bądź ogólny stosunek do życia.

Ludzie są bowiem bardzo wrażliwi na emocje i nastroje w ich otoczeniu. Podświadomie je przejmują i odczuwają. Dlatego komunikując pozytywne nastawienie sprawiamy, że inni w naszym towarzystwie czują się dobrze, a dzięki temu ogólne zadowolenie wiążą właśnie z nami.

SEROTONINA – KRÓLOWA DOBREGO HUMORU

Serotonina to hormon, który odpowiada za nastrój, reguluje sen i apetyt. Gdy jej poziom jest za niski, możemy poczuć się zmęczeni, działać impulsywniej i łatwiej popadać w konflikty. Możemy jednak skutecznie wpływać na poziom serotoniny za pomocą diety. Jedzmy częściej orzechy, ryby, jaja, chude mięsa, kakao i pijmy mleko!

WODA

Nieodpowiednie nawodnienie organizmu może powodować powoduje rozdrażnienie, zmęczenie, senność, czy nawet ból głowy. Dlatego wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach. Wypicie naraz bardzo dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych (sodu, potasu) z organizmu. Lekarze zalecają, aby codziennie przyjmować ok. 100ml/1kg masy ciała (w zależności od płci, aktywności fizycznej, wieku) wody i innych płynów.

Pamiętajmy, by pić dużo wody
Pamiętajmy, by pić dużo wody

MAGNEZ ORAZ WITAMINY Z GRUPY B

Magnez to jeden z najbardziej skutecznych regulatorów biologicznej odpowiedzi organizmu na stres. Zapobiega występowaniu negatywnych objawów stresu, jak niepokój, bóle mięśni, zaburzenia koncentracji i pamięci czy problemy ze snem. Produkty bogate w magnez to m.in. pestki dyni, kakao, otręby pszenne, migdały, kasza gryczana czy banany.

ENDORFINY

Endorfiny to natomiast grupa hormonów, odpowiedzialnych za nasze dobre samopoczucie, zadowolenie z siebie, a nawet euforię. Warto zatem wiedzieć, jak podnieść ich poziom.

Endorfiny wytwarzane są przez organizm w niektórych sytuacjach i przy udziale pewnych pokarmów. Oprócz wysiłku fizycznego, seksu, słońca, śmiechu itp. warto przyjrzeć się naszej diecie, bo niektóre pokarmy również z powodzeniem wywołują wytwarzanie endorfin. Należy do nich między innymi czekolada. W diecie powinno znaleźć się również mięso, nasiona słonecznika, pestki dyni i niektóre sery.

Wysiłek fizyczny do jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesienie poziomu endorfin
Wysiłek fizyczny do jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesienie poziomu endorfin

JEDZMY ZDROWO!

To, że dieta ma ogromny wpływ na nasze życie nie jest odkryciem. W dzisiejszym pędzie i towarzyszącym nam stresie często jednak zapominamy o tym, odżywiając się nieregularnie i nie zawsze zdrowo. A przecież to, co jemy, ma nie tylko wpływ na nasz organizm, ale również na nasze samopoczucie. To natomiast mocny fundament pod pozytywne relacje z innymi ludźmi. Nie lekceważmy tego!


Zdjęcia:

  • https://pixabay.com/pl/apple-dieta-kobiet-%C5%BCywno%C5%9Bci-%C5%9Bwie%C5%BCe-2391/
  • https://pixabay.com/pl/butelka-woda-mineralna-butelka-wody-2032980/
  • https://pixabay.com/pl/dziewczyna-rowerowych-rower-cyklu-1718427/