7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

zdrowa dieta opóźnianie procesu starzenia jedzenie młodość

Jak opóźnić proces starzenia? Dieta, która spowolni starzenie

Starzenie się organizmu to nie tylko pojawianie się zmarszczek, pogorszenie kondycji czy wygaszanie funkcji rozrodczych. To ogrom złożonych procesów metabolicznych, komórkowych, biochemicznych, które dotyczą w zasadzie każdej komórki ciała człowieka. Jak opóźnić proces starzenia i jak zachować młodość – to zagadnienie od zawsze trapi większość ludzi. Próbują na nie odpowiedzieć oczywiście także naukowcy. Niestety starzenia nie unikniemy, ale faktycznie istnieje kilka sposobów na jego spowalnianie. Jednym z nich jest odmładzające jedzenie – czyli krótko mówiąc odpowiednia dieta.

 

Starzenie się organizmu – na czym polega?

Starzenie się organizmu to niestety nieodwracalne zmiany związane z uszkodzeniami DNA, a także różnego rodzaju białek czy lipidów. Przez te zmiany na poziomie komórkowym stopniowo dochodzi do zaburzenia funkcjonowania poszczególnych procesów, a w konsekwencji – niewydolności narządów. Istnieje kilka teorii starzenia, spośród których najbardziej powszechne to:

  • Teoria hormonalna – mówi o tym, że starzenie wiąże się z obniżeniem produkcji hormonów płciowych i innych odpowiedzialnych za „młodość”;
  • Teoria immunologiczna – odnosi się do starzenia jako zaprogramowanego pogorszenia funkcji odpornościowych organizmu;
  • Teoria telomerowa – mówi o tym, że starzenie się organizmu jest związane ze zmianami w DNA, a konkretniej – ze skracaniem tak zwanych telomerów w DNA, co zaburza procesy replikacji komórek; podobna do niej jest teoria uszkodzeń DNA – w tej drugiej podkreśla się osłabienie zdolności DNA do samonaprawy;
  • Teoria wolnorodnikowa – według niej procesy starzenia są powiązane z aktywnością wolnych rodników;
  • Teoria neuroendokrynna – zakłada, że starzenie jest wynikiem rozregulowania funkcji neuroendokrynnych wskutek oddziałujących na człowieka różnorodnych bodźców stresowych.

Wydaje się, że tak naprawdę starzenie się jest wynikiem współdziałania wszystkich wymienionych wyżej procesów – nie można wyznaczyć tylko jednej słusznej teorii wyjaśniającej procesy starzenia się – raczej powinniśmy mieć na uwadze, że to efekt złożonych zmian pochodzenia endo- i egzogennego.

 

Dieta a starzenie organizmu – czy istnieje odmładzające jedzenie?

Jednym z rozwiązań na spowolnienie starzenia może być odpowiednia dieta. Przeciw starzeniu wymyślono już wiele podejść żywieniowych, jednak większość z nich to ładnie opakowane, marketingowe produkty. Dieta spowalniająca starzenie jest wbrew pozorom bardzo prosta – to znaczy bazuje na podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Najważniejsze elementy odmładzającego jadłospisu to:

  • Polifenole – naturalne związki o właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych. Na poziomie komórkowym, polifenole chronią organizm przez szkodliwym działaniem wspomnianych już wolnych rodników. Dzięki temu mogą zmniejszać siłę, z jaką negatywnie oddziałują na ciało między innymi takie czynniki, jak stres emocjonalny i fizyczny, dymy, infekcje, promieniowanie. Produkty anty-aging to te najbardziej bogate w polifenole, a więc zwłaszcza: owoce jagodowe (skoncentrowane ekstrakty z nich znajdziesz na przykład w suplementach na urodę – ProUroda), czerwone wino, herbata, produkty z nasion soi.
  • Karotenoidy – to również grupa silnych przeciwutleniaczy, te jednak szczególnie korzystnie wpływają na młody wygląd. Oddziałują bowiem na skórę poprzez funkcje fotoprotekcyjne, przeciwzmarszczkowe, odżywcze, regenerujące, wspomagające nawilżenie i poprawiające koloryt cery. Dieta na piękną cerę powinna być w nie szczególnie bogata, a znajdziemy je przede wszystkim w: papryce, marchwi, pomidorach, warzywach zielonoliściastych, dyni, mango, awokado.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – głównie chodzi tutaj o kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, kwas dokozaheksaenowy i eikozapentaenowy. Są one elementami błon komórkowych, a dodatkowo mają działanie neuro ochronne. Dobrymi ich źródłami są: tłuste ryby, oleje roślinne, awokado, orzechy, pestki i nasiona.

dieta odmładzająca zatrzymująca starzenie zdrowe jedzenie dieta

Nie jest zaskoczeniem, że dla zachowania młodości ważne jest zdrowe odżywianie

 

Dieta odmładzająca – jadłospis na 3 dni

DZIEŃ 1

  • ŚNIADANIE: Owsianka z jagodami i orzechami włoskimi na mleku sojowym
  • DRUGIE ŚNIADANIE: Razowe kanapki z awokado i pomidorami
  • OBIAD: Wołowina w czerwonym winie z ryżem brązowym
  • PODWIECZOREK: Smoothie z mango, szpinaku i jarmużu
  • KOLACJA: Jajka na miękko na szpinaku z sałatką z papryki

 

DZIEŃ 2

  • ŚNIADANIE: Kanapki z masłem migdałowym i plastrami mango
  • DRUGIE ŚNIADANIE: Smoothie z banana, awokado i kakao
  • OBIAD: Łosoś w sosie pomarańczowym z kaszą jaglaną i brokułami
  • PODWIECZOREK: Sałatka ze szpinaku, pomidorów i cebulki
  • KOLACJA: Kanapki żytnie z pastą fasolową z paskami papryki

 

DZIEŃ 3

  • ŚNIADANIE: Omlet z pomidorami na szpinaku
  • DRUGIE ŚNIADANIE: Koktajl truskawkowo-borówkowo-jabłkowy
  • OBIAD: Fasola czerwona w sosie pomidorowym na kaszy
  • PODWIECZOREK: Klasyczne muffinki z owocami jagodowymi
  • KOLACJA: Papryka faszerowana soczewicą

 

Literatura

  1. Kulczyński B.: Wybrane składniki diety jako element profilaktyki starzenia się. Współczesna Dietetyka. Maj 2018, s. 64-70.
  2. Katz, Stephen: Growing older without aging? Positive aging, anti-ageism, and anti-aging. 2001, 25. s. 27-32.
(0 Votes)

mgr Bartosz Kulczyński

Wykładowca na Uniwerystecie Przyrodniczym w Poznaniu. Od przeszło 10 lat prowadzi indywidualną praktykę dietetyczną. Specjalizuje się w dietoterapii chorób układu krążenia. Autor kilkuset artykułów dotyczących dietetyki, żywienia i suplementacji, publikowanych w polskich i zagranicznych czasopismach. Prywatnie miłośnik podróży, w tym wypraw rowerowych i spływów kajakowych