Nordic walking, czyli chodzenie z kijami, to dostępna praktycznie dla każdego aktywność fizyczna, angażująca blisko 90% mięśni całego ciała. Wystarczą dobre chęci, wygodne obuwie, odpowiednia do warunków atmosferycznych odzież i para kijów. Nordic walking jest uprawiany już przez miliony ludzi na całym świecie, a jego popularność stale rośnie.

Nordic walking - sport dla każdego

Nordic walking – sport dla każdego

Sport ten narodził się w Finlandii w latach dwudziestych XX wieku. Początkowo był to rodzaj treningu polecany głównie narciarzom biegowym, z czasem jednak zyskał na popularności, a rzesza entuzjastów tego rodzaju aktywności stale rośnie.

Na czym polega nordic walking?

Sekret nordic walkingu polega na umiejętnym odpychaniu się specjalnymi kijami od podłoża i angażowaniu górnych partii mięśni przy jednoczesnym odciążeniu stawów skokowych, kolanowych, bioder oraz kręgosłupa. W nordic walking naprzemienne ruchy rąk i nóg, którymi rytmicznie wymachuje się do przodu i do tyłu, są podobne jak podczas normalnego chodzenia, ale zdecydowanie intensywniejsze.

Niezwykle ważna jest tutaj technika. Dobrze jest rozpocząć swoją przygodę z tą dyscypliną pod okiem instruktora, który nauczy nas prawidłowego sposobu marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Godzinne szkolenie z pewnością wystarczy, aby zrozumieć, na czym polega tajemnica takiego marszu. Instruktor nauczy nas, jak wykonać rozgrzewkę, pokaże prawidłowe ruchy i zapozna z właściwymi ćwiczeniami. Trening zwykle rozpoczyna się od wykonania kilku ćwiczeń, dzięki którym łatwiej opanujemy podstawowy krok.

Bardzo istotne jest, aby od samego początku marszu starać się nauczyć poprawnego rytmu i wymachu kijami. Pozwoli to bowiem zapewnić najlepsze efekty treningowe.

Niezwykle istotna jest technika

Niezwykle istotna jest technika

Aktywność fizyczna dla każdego i wszędzie

Popularność nordic walking wynika w dużej mierze z faktu, że jest to sport niemal dla każdego. Marsz z kijami może być uprawiany przez kobiety, mężczyzn i dzieci, bez względu na poziom sprawności fizycznej czy wiek. To aktywność szczególnie zalecana seniorom, osobom z nadwagą oraz tym, którzy nie mogą uprawiać innych sportów z uwagi na problemy zdrowotne. Nordic Walking nie obciąża bowiem stawów i doskonale wzmacnia mięśnie całego ciała.

Często po kije sięgają osoby, które wcześniej wyczynowo trenowały różne sporty, ale ze względu na kontuzję lub inne komplikacje nie mogą już trenować. Jedyne faktyczne przeciwwskazaniami do marszu z kijami to problemy z ruchomością kończyn. Zwichnięty nadgarstek lub kostka może uniemożliwić nam uprawianie tego sportu. W każdym innym wypadku, gdy jesteśmy w stanie chodzić i ruszać rękami, możemy ruszać w trasę!

Kolejną istotną rzeczą jest fakt, że nordic walking można uprawiać w zasadzie zawsze i wszędzie, nad morzem, w lesie, parku oraz w górach, praktycznie przez cały rok.

 

Na plaży, w lesie czy w górach – nordic walking można uprawiać wszędzie!

Dlaczego warto sięgnąć po kije?

Zalet tego typu aktywności fizycznej jest wiele. Przede wszystkim to bardzo przyjemna i lekka forma ruchu. Osoby uprawiające nordic walking angażują więcej partii mięśni, chociaż mniej intensywnie. Nordic walking rozwija przede wszystkim mięśnie kończyn dolnych, kończyn górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion oraz barków.

Na skutek stresu często mamy usztywniony kark i napięte mięśnie ramion.  Nordic walking skutecznie poprawia mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe pleców.

Poprawia mobilność kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe pleców

Poprawia mobilność kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe pleców

Maszerowanie z kijami to ponadto dobry pomysł dla tych osób, które mają problemy z zachowaniem równowagi. Dzięki kijom zyskujemy większą stabilność ruchów. Kształtowana jest także poprawna postawa.

Podczas wędrówek z kijami spalamy znacznie więcej kalorii niż podczas tradycyjnego marszu. Rekomendowana ilość kroków to wartość między 5 000 a 10 000 kroków dziennie, czyli od 2,5 do 5 km na pieszo. Poprawia się też jędrność ciała oraz ogólna kondycja organizmu. Regularny trening zwiększa wydolność oddechową, przez co poprawia dotlenienie organizmu i zwiększa pobór tlenu.

Stosując nordic walking wraz z zrównoważoną dietą opartą na 5 regularnych posiłkach w ciągu dnia oraz zmniejszeniem spożycia tłustych produktów spożywczych, cukrów oraz żywności z ulepszaczami skuteczność redukcji wagi wzrasta! Należy pamiętać, że prawidłowa redukcja wagi powinna mieścić się między 0,5 a 1 kg/ tydzień.

Co jest bardzo ważne dla osób starszych, z nadwagą i tych, którzy mają kłopoty z kolanami, biodrami czy kręgosłupem, nordic walking nie obciąża się stawów.

Zatem łapmy za kije!


Zdjęcia:

Photo by lucas Favre on Unsplash

https://pixabay.com/pl/photos/nordic-walking-lato-stosowno%C5%9B%C4%87-1369306/

https://pixabay.com/pl/photos/morze-p%C3%B3%C5%82nocne-odp%C5%82yw-pla%C5%BCy-1250781/

https://unsplash.com/photos/CEM52sAHR80