Żurawina – najbardziej wartościowa jesienią
Żurawina – najbardziej wartościowa jesienią

Bogactwo witamin i minerałów

Żurawina to przede wszystkim witaminy – A, B1, B2, C, E i P i minerały, jak potas, wapń, fosfor czy żelazo. To także bogate źródło antocyjanów oraz kwasów organicznych np. benzoesowego – naturalnego konserwantu, dzięki któremu owoce zachowują świeżość nawet kilka tygodni po zerwaniu.

Jak „ugryźć” żurawinę?

Z uwagi na jej cierpki i kwaśny smak, żurawina raczej nie jest spożywana na surowo. Zazwyczaj jemy ją w postaci suszonych lub kandyzowanych owoców, herbatek, soków, syropów, sosów, dżemów, galaretek bądź konfitur.

Z powodzeniem można używać ją także do deserów, ciast, wzbogacić śniadaniowe płatki lub wykorzystać jako składnik sosów czy dodatek do mięs. Owoce te bowiem sprawdzają się zarówno w daniach słodkich, jak i wytrawnych.

Konfitura z żurawiny, jako wspaniały dodatek także do wędlin czy serów, zarówno pleśniowych, jak i naszego rodzimego oscypka, od dawna podbija serca Polaków. Warto przygotować ją samemu. To niezwykle proste, a dzięki dużej ilości pektyn, zawartych w żurawinie, konfitura nie wymaga pasteryzowania.

Składniki:

Konfitura z żurawiny – najlepiej własnej roboty
Konfitura z żurawiny – najlepiej własnej roboty

Owce umyć, wsypać do garnka i lekko ugnieść. Zasypać cukrem, zalać winem, sokiem z pomarańczy i gotować około 15 minut, mieszając od czasu do czasu. Konfiturę przełożyć do wyparzonych słoiczków, po czym obrócić do górny dnem i pozostawić do wystygnięcia.

Zdrowa forma – sok z żurawiny!

Najlepszą alternatywą dla cierpkich owoców żurawiny jest smaczny sok, który zachowuje wszystkie cenne wartości odżywcze. Wyróżnia się on olbrzymią paletą cudownych właściwości ze względu na występowanie w nim witamin, błonnika, pektyn, karotenu, cennych minerałów oraz dobrze przyswajalnych przez organizm białek i węglowodanów. Sok z żurawiny wykazuje właściwości pielęgnacyjne, opóźniające efekty starzenia.

To także dobry pomysł na poprawienie kondycji i wyglądu włosów. Stosuje się go w celu nadania im blasku i głębokiego koloru. Zawiera bowiem naturalny, czerwony pigment, dzięki któremu włosy dostaną nowe życie. Polecany jest przede wszystkim do włosów rudych.

Sok żurawinowy składa się głównie z wody, jest niskokaloryczny, przez co idealnie nadaje się dla osób będących na diecie. Co więcej, dzięki zawartości wapnia, zaleca się go osobom w starszym wieku, których kości są bardziej narażone na złamania i zwichnięcia. Picie żurawiny zapewnia także dobrą pamięć i koordynację.

Sok z żurawiny odpowiednio przygotowany zachowuje prawie wszystkie właściwości świeżych owoców
Sok z żurawiny odpowiednio przygotowany zachowuje prawie wszystkie właściwości świeżych owoców

Sok z żurawiny może być doskonałą bazą sosów lub winegretów, które świetnie będą się komponowały z mięsem czy wędlinami. Postanowiliśmy więc zaproponować Wam pyszną przekąskę – carpaccio wołowe z żurawinowym dressingiem.

Składniki:

Polędwicę opłukać, osuszyć papierowym ręcznikiem, zawinąć w folię spożywczą i włożyć na około 3 godzin do zamrażalnika, tak by łatwiej było ją pokroić w cienkie plasterki.

Wymieszać ze sobą sok z żurawiny, ocet balsamiczny, sól, cukier i świeżo zmielony czarny pieprz. Dodać oliwę i jeszcze raz wymieszać. Wyjąć wołowinę z zamrażalnika, pokroić ostrym nożem na cieniutkie plasterki i ułożyć na talerzu. Dodać rukolę, kapary i pokrojone na pół pomidorki. Posypać czarnym pieprzem i świeżo tartym parmezanem. Na koniec polać przygotowanym sosem i udekorować kiełkami pora. Gotowe!

Carpaccio wołowe z żurawinowym dressingiem
Carpaccio wołowe z żurawinowym dressingiem

Zdjęcia: