Drukuj
Dieta

owoce morza dieta afrodyzjaki

Afrodyzjaki w kuchni, czyli jak poprawić funkcje seksualne dzięki diecie?

Udane życie seksualne zależy od wielu czynników, w tym także od stylu życia – higieny snu, zarządzania stresem, aktywności fizycznej oraz diety. W niniejszym artykule zajmę się tym ostatnim – czyli w jaki sposób odżywianie może pobudzać ludzkie libido i prowadzić do większej satysfakcji z życia seksualnego. Seksualność to przecież – tak, jak trawienie czy oddychanie – naturalna funkcja biologiczna ludzkiego organizmu i należy odpowiednio o nią dbać. Czy istnieją zatem produkty spożywcze, których spożycie może w tym kontekście być szczególnie pomocne? 

 

Co to jest afrodyzjak?

Zapewne każdy słyszał to finezyjne słowo, ale czy wiesz, co ono faktycznie oznacza? Niektórzy myślą, że afrodyzjaki to popularne „pigułki” na potencję. Tymczasem tego rodzaju produkty farmakologiczne nierzadko prowadzą do negatywnych skutków ubocznych i pomagają tylko na chwilę.

Dlatego też warto raczej sięgnąć po prawdziwe afrodyzjaki, czyli naturalne środki – potrawy, napoje, przyprawy, których oczekiwanym skutkiem działania jest zwiększenie libido i większa radość ze zbliżenia z partnerem/partnerką.

 

Skąd pochodzi nazwa „afrodyzjak”?

Nazwa „afrodyzjak” wywodzi się od imienia bogini urody i życia seksualnego – Afrodyty. Historia głosi, że ta przepiękna bogini starożytna skutecznie korzystała z różnych produktów mających wspomagać jej podniecenie i aktywność seksualną. Były to na przykład owoce morza, miód czy dania z kaszy jaglanej. [1]

owoce morza afrodyzjak dieta

Owoce morza to naturalny afrodyzjak

 

 

Co może osłabiać funkcje seksualne[2]?

Dlaczego rośnie zainteresowanie afrodyzjakami? Otóż coraz częściej mamy niestety do czynienia z zaburzeniami funkcji seksualnych. Nawet co trzecia osoba może się z nimi borykać na którymś etapie swojego życia, a przy tym około 85% przypadków wynika z oddziaływania czynników fizycznych, a około 10% wiąże się z aspektami psychologicznymi. Do źródeł nieprawidłowości w funkcjach seksualnych można zaliczyć:

 

Dieta a funkcje seksualne[3] [4]

Naturalne afrodyzjaki to przede wszystkim produkty będące źródłami związków najbardziej kluczowych dla sfery seksualnej człowieka – witamin, składników mineralnych i substancji fitochemicznych. Jakie produkty wpływają na libido? Warto, aby w diecie znalazły się zwłaszcza produkty bogate w:

  1. Witaminy z grupy B – pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, pestki, nasiona, warzywa zielonoliściaste. Witaminy te mają wiele funkcji w ludzkim organizmie, ale są kluczowe zwłaszcza dla funkcji reprodukcyjnych. Oddziałują na prawidłowy rozwój układu rozrodczego, przepływ krwi w organizmie oraz odpowiadają za kondycję naczyń krwionośnych i wydolność fizyczną.
  2. Witaminę C – czerwona papryka, natka pietruszki, cytrusy, owoce jagodowe, kalafior, brokuły, kapusta, pomidory, arbuz, dzika róża. Kwas askorbinowy, czyli witamina C, to nie tylko związek odpowiedzialny za procesy immunologiczne. Chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, które niszczą komórki ciała na poziomie komórkowym. Gdy spożywamy jej za mało, to szybciej się męczymy, borykamy się z bólami mięśniowymi i stawowymi, osłabieniem. W przypadku palaczy papierosów należy tym bardziej zadbać o jej wysoką podaż.
  3. Witaminę E – oleje roślinne, mikstury olei, orzechy, pestki, nasiona, awokado. Wraz z witaminą C chroni komórki przed działaniem wolnych rodników. Bezpośrednio oddziałuje na ludzkie funkcje reprodukcyjne, wspomagając libido i poprawiając płodność.
  4. Witaminę A – ryby, żółtka jaj, nabiał, marchew, papryka czerwona, szpinak. Witamina A odpowiada między innymi za syntezę hormonów płciowych – których prawidłowe funkcjonowanie jest kluczowe dla libido i płodności.
  5. Cynk – owoce morza, ryby, mięso, nabiał, strączki. Produkty te to bardzo dobre, naturalne afrodyzjaki dla mężczyzn. Cynk jest bowiem niezbędny do syntezy testosteronu – głównego męskiego hormonu płciowego.
  6. Selen – orzechy brazylijskie, ryby morskie, owoce morza. Podobnie, jak cynk – selen jest ważny dla życia seksualnego mężczyzn. Połowa zmagazynowanej ilości tego pierwiastka znajduje się w jądrach! To ważny argument za tym, by dbać o właściwą podaż selenu. A już nawet niewielka garść orzechów brazylijskich może pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten związek w 100%!

 

Zioła a seks, czyli siła seksualna prosto z gór[5]

Substancje czynne zawarte w produktach spożywczych to jedna grupa afrodyzjaków naturalnych. Drugą stanowią związki roślinne obecne w ziołach. Zioła można natomiast wykorzystywać jako przyprawy bądź w formie ekstraktów, suplementów. Najbardziej pobudzające funkcje seksualne z grupy ziół to:

Zaś spośród produktów znajdujących się pomiędzy wspomnianymi dwiema grupami można wyróżnić ziarno kakaowca oraz ziele owsa. Kakaowiec zawiera na przykład związki, które pobudzają produkcję serotoniny – hormonu szczęścia. To może się przekładać na nasz nastrój, a dalej – na zwiększenie libido. Kakao, a więc także i czekolada, może pobudzać ośrodki w mózgu odpowiedzialne za produkcję hormonów. Ponadto jest źródłem magnezu, żelaza, cynku, witamin z grupy B i innych.

czekolada libido hormony dieta

Zawarte w czekoladzie kakao może wpływać na produkcję hormonów szczęścia

 

Ziele owsa, a więc produkty owsiane mogą redukować stany napięcia, stany lękowe, bezsenność. U mężczyzn owies, a konkretniej związki w nim zawarte, przyczynia się do produkcji testosteronu. Jednak, aby ziele owsa było skuteczne, zaleca się stosowanie wyciągu w ilości 300 mg (mężczyźni) i 600 mg (kobiety).

 

Afrodyzjaki, czyli sposób na udane życie intymne!

Jak widać, nasze menu może być pełne afrodyzjaków pochodzenia naturalnego, a my nawet możemy nie być tego świadomi! Jeśli zależy Ci na zwiększeniu swojego libido i/lub wytrzymałości organizmu w kwestiach seksualnych – to staraj się sięgać po wymienione przeze mnie produkty jak najczęściej.

Oczywiście nie jest tak, że z dnia na dzień odczujesz zdecydowaną poprawę – nie są to bowiem doraźnie działające środki farmakologiczne. Jednak już po kilku tygodniach, a na pewno miesiącach regularnej właściwej diety i dbania o inne aspekty zdrowego stylu życia -–zobaczysz ogromną różnicę. Ty i Twój/Twoja partner/partnerka, rzecz jasna!

 

[1] W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

[2] Gałuszka G. i wsp.: Wpływ farmaceutyków na potencje i aktywność seksualną człowieka. ZDROWIE PUBLICZNE STANDARDEM DOBROSTANU.

[3] Okręglicka K.  wsp.: Rola wybranych czynników żywieniowych w zaburzeniach erekcji. Seksuologia Polska 2016, 14, 2, 79–87.

[4] Gałuszka G. i wsp.: Wpływ farmaceutyków na potencje i aktywność seksualną człowieka. ZDROWIE PUBLICZNE STANDARDEM DOBROSTANU.

[5] Gałuszka G. i wsp.: Wpływ farmaceutyków na potencje i aktywność seksualną człowieka. ZDROWIE PUBLICZNE STANDARDEM DOBROSTANU.

Dieta
Odsłony: 382
(0 Votes)