Co jednak zrobić, aby ustrzec się przed szkodliwym działaniem chemii używanej przy produkcji żywności? Jakie produkty ograniczyć, a z jakich zupełnie zrezygnować?

Myślimy, że skoro odżywiamy się racjonalnie, jemy warzywa i owoce, unikamy tłuszczu czy cukru, będziemy żyć lepiej i dłużej. Ale czy na prawdę wiemy, co tak naprawdę jemy? Wiele potraw czy produktów dostępnych na rynku zawiera szkodliwe składniki, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy.

CZYTAJMY ETYKIETY

Czytanie etykiet nie należy do naszych ulubionych zajęć. Często są one pisane bardzo drobnym tekstem lub brakuje nam zwyczajnie czasu na ich studiowanie. Warto jednak być wyczulonym na pewne elementy, jak barwniki, kwasy sorbowe, benzoesany, siarczyny czy glutaminiany czyli „wszystkie E”. Są to najbardziej szkodliwe konserwanty, których działanie zostało udowodnione badaniami, a mimo to nadal funkcjonują w przemyśle żywieniowym.

Nie dajmy zwieść się atrakcyjnemu opakowaniu. Zasada, którą należy się kierować, czytając etykiety, to: im krótsza i bardziej zrozumiała lista, tym zdrowszy produkt.

Czytajmy etykiety
Czytajmy etykiety

Gotujmy sami!

Samodzielne gotowanie z pewnością uchroni nas przed spożyciem najbardziej szkodliwych substancji, używanych m. in. w celu przedłużenia terminu przydatności. Najlepiej zrezygnować z dań wysoko przetworzonych, gotowych od razu do spożycia. Wśród nich są wszelkiego rodzaju zupy w proszku, sosy, część słodyczy, parówki, gotowe sałatki, chrupki kukurydziane czy płatki śniadaniowe.

Gotujmy samodzielnie – przynajmniej wiemy co jemy
Gotujmy samodzielnie – przynajmniej wiemy co jemy

Nie ufajmy produktom light

Aspartam to najbardziej popularna substancja słodząca, w skład której wchodzą kwas asparaginowy, fenyloalanina i metanol. Choć wiadomo, że substancja ma działanie szkodliwe, nadal króluje wśród dostępnych na rynku słodzików. Znajduje się w całej gamie produktów typu light: gumach do żucia bez cukru, napojach, jogurtach, płatkach śniadaniowych czy odświeżaczach oddechu.

Obróbka termiczna

Procesy obróbki termicznej, jakim poddajemy spożywane przez nas produkty, również mają znaczenie. Bardzo szkodliwe tłuszcze trans, uwalniają się podczas smażenia peklowanego mięsa, np. bekonu, szynki czy kiełbasy. Związki, które wytwarzają się w podpiekanym pieczywie również nie należą do najbardziej przyjaznych.

Smażona kiełbaska – niekoniecznie?
Smażona kiełbaska – niekoniecznie?

CZEGO UNIKAĆ?

Cukier nie krzepi
Cukier nie krzepi
Kolorowo, pięknie, ale czy zdrowo?
Kolorowo, pięknie, ale czy zdrowo?

Rozwój rynku wzbogaconej żywności wynika z potrzeb współczesnej cywilizacji – szybkie tempo życia i brak czasu sprawiają, że coraz częściej sięgamy po gotowe produkty. Warto jednak poświecić więcej czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków oraz sprawdzanie etykiet produktów. W końcu jesteśmy tym, co jemy!


Zdjęcia: