7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

Problemy z koncetracją

Koncentracja

Dobry sen, relaks, aktywność fizyczna oraz ćwiczenia logiczne. Odpowiednia dieta w minerały i wartości odżywcze. Nie możemy skupić się na ulubionej lekturzePodczas pisania maila nagle orientujemy się, że od dłuższej chwili myślami błądzimy gdzie indziejTo prawdopodobnie problemy z koncentracją, które dotykają chyba każdego i w każdym wieku.

Uwaga to sposób redukcji nadmiaru informacji. W związku z ograniczeniami mózgu, zmuszeni jesteśmy je filtrować, aby uniknąć niebezpiecznych skutków przeładowania czyli nadmiaru bodźców.

Przyczyny problemów z koncentracją uwagi mają charakter złożony i często występują wspólnie, pogłębiając problemy w przebiegu procesów podzielności uwagi, czujności czy selekcji treści. Mogą mieć uwarunkowania genetycznie, wynikać z przemęczenia, braku snu, silnych emocji czy złej diety.

Dobry sen i ćwiczenia

Zmorą naszych czasów jest ciągły pośpiech, szybkie tempo życia i wieczny brak czasu. Skutkuje to przemęczeniem, przepracowaniem. Niezwykle istotny jest spokojny i dobry sen.

Wypoczynek pozytywnie wpływa na utrwalanie informacji, które przyswoiliśmy w ciągu dnia. Po dobrze przespanej nocy mamy więcej energii do działania, poprawia się nasza koncentracja, szybkość reakcji oraz kojarzenie faktów. Dodatkowo, sen regeneruje organizm i obniża poziom kortyzolu, który negatywnie wpływa na procesy myślowe i zdolność skupiania uwagi.

Po całym tygodniu intensywnej pracy, każdemu należy się odrobina relaksu. Ważne jednak, by wypoczywać świadomie: przespanie lub przeleżenie weekendu w łóżku z pewnością ma swoje dobre strony, ale dużo lepiej sprawdzi się aktywny wypoczynek. Pozwala nie tylko dotlenić mózg, ale regeneruje siły witalne i psychiczne oraz redukuje poziom stresu.

Aby pozostać skoncentrowanym przez dłuższy czas, potrzebne są przerwy. Najlepiej samemu zaobserwować, jak długo jesteśmy w stanie skupić uwagę na tym, co robimy, a kiedy nasze myśli zaczynają błądzić gdzie indziej.

Warto sięgnąć po ćwiczenia relaksacyjne. Służą nie tylko odprężeniu ciała, ale dzięki koncentracji na oddechu i wsłuchiwaniu się w siebie łatwiej będzie nam się skupić. Inne dobre sposoby na poprawę koncentracji to np. układanie puzzlirozwiązywanie sudoku lub krzyżówkiWyobraźnię, i koncentrację doskonale pobudzają także wszelkie prace manualne. Warto sięgnąć po ulubioną planszówkę. Gry planszowe stanowią świetną zabawę, która przy okazji niesie ze sobą wiele korzyści. Rozwijają logiczne myśleniepoprawiają koncentrację zmuszając do analizy sytuacji oraz opracowywania strategii. Ponadto pobudzają do pracy obie półkule mózgowe, zarówno tę odpowiedzialną za abstrakcyjne i kreatywne myślenie, jak i tę odpowiedzialną za logiczną analizę faktów.

Dobrze jest też wygospodarować w ciągu dnia trochę czasu na przeczytanie interesującej książki. Gdy będziemy oddawać się lekturze, wyłączmy komputer, telefon czy telewizor. Na początku możemy mieć trudności ze skupieniem uwagi i koncentracją, jednak systematyczne, codzienne treningi z pewnością przyniosą poprawę.

Dieta

Odpowiednia dieta bogata w magnezpotas to warzywaowoceziarna zbóżorzechy i migdały. Niezwykle istotne są również dobre tłuszcze, takie jak: oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy np. z ostropestu, które zawierają witaminę E, chroniącą komórki nerwowe przed starzeniem. W diecie powinny znaleźć się antyoksydanty, usuwające z organizmu wolne rodniki powodujące degradację hormonu szczęścia – dopaminy.

Ważne miejsce w codziennym jadłospisie powinny zająć także ryby oraz jaja, które dzięki zawartości lecytyny usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego, a co za tym idzie, pozytywnie oddziałują na pracę mózgu i poprawiają przepływ informacji.

Migdały, cenne źródło potasu

Motywacja i pozytywne myślenie

Jeśli posiadamy w sobie motywację, łatwiej skupić się na celu, którego osiągnięcie jest dla nas ważne. Jeżeli aspirujemy do jakiegoś celu, zwiększa się nasze zaangażowanie. Bądźmy też bardziej konsekwentni. Ważne, by umieć wyznaczać sobie priorytety, „nie łapać kilku srok za ogon”, bo imając się kilku zadań naraz, w rezultacie niczego nie wykonamy dobrze.

Warto przewartościować własne podejście do pracy. Zamiast myśleć „muszę to zrobić”, lepiej myśleć „chcę to zrobić”. Dopatrywanie się w każdej czynności pozytywnego aspektu sprzyja efektywności pracy i doprowadzeniu jej do końca.

A zatem dobra wiadomość jest taka, że koncentracja jest umiejętnością i jak każdą inną można ją rozwijać i ćwiczyć!

(0 Votes)

mgr Milena Grzywińska

Promotorka zdrowego odżywiania i stylu życia. Ukończyła studia magisterskie w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku Dietetyka w 2016 roku. W trakcie studiów odbyła liczne praktyki w placówkach szpitalnych, poradniach dietetycznych oraz zakładach produkcji żywności. Od tego czasu swoje doświadczenie poszerzała poprzez pracę w Poradni Chorób Metabolicznych, konsultacje pacjentów szpitalnych, a także opracowywanie indywidualnych jadłospisów. Prowadzi pacjentów klinicznych m.in. po zabiegach chirurgicznych, cukrzycowych, otyłych, z zaburzeniami hormonalnymi oraz alergiami i nietolerancjami pokarmowymi. W wolnym czasie uwielbia testować nowe przepisy, którymi dzieli się ze swoimi pacjentami. Najważniejsza zasada to: szybko, zdrowo i smacznie.