Drukuj
Praca i kariera

7 tajników work-life balance

7 tajników work-life balance

Work-life balance to równowaga pomiędzy pracą zawodową a innymi aspektami życia, takimi jak relaks, zdrowie czy kontakty z innymi ludźmi. Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że Polacy są siódmym najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. Co zatem powinniśmy robić, aby zachować równowagę?

Celem work-life balance jest takie utrzymanie proporcji pomiędzy pracą a resztą życia, by nie popaść w pracoholizm i nie wypalić się zawodowo. Bardziej wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest w stanie wykonać więcej zadań w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność.

Nie bądźmy perfekcjonistami

Nadmiar perfekcjonizmu może sprawić, że zatracimy się w którejś ze sfer naszego życia. Sprawia on, że chcemy robić wszystko sami i nie potrafimy delegować zadań. Czasami jednak warto odpuścić lub przyjąć pomoc innych. Nie załamujmy się, kiedy coś nie idzie po naszej myśli. Od perfekcjonizmu tylko krok do pracoholizmu.

Dobrze przełamać rutynę

Mamy skłonność do wpadania w schematy. Rutyna sprawia, że się nie rozwijamy, nie szukamy odpowiedzi na pojawiające się zawodowe pytania. Nie zadajemy sobie też trudu by je postawić, robimy wszystko automatycznie.

Zastanówmy się, co możemy zmienić, aby nasza praca oraz życie prywatne było bardziej urozmaicone. Chcąc stawić czoła rutynie w pracy, warto wziąć przykład z mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni i ich filozofii kaizen. Filozofia ta oswaja zmiany i zachęca do ich ciągłego wprowadzania poprzez nieustanne poprawianie, ulepszanie i doskonalenie samego siebie.

Skupmy się na priorytetach

Przede wszystkim zastanówmy się, czego naprawdę potrzebujemy i co chcemy osiągnąć. Nie zabierajmy się za zbyt wiele zadań jednocześnie. Jeśli nie skupimy się na swoim zadaniu w czasie pracy, będziemy musieli naruszyć work-life balance i realizować obowiązki w domu. Warto lepiej zorganizować swój czas. Możemy np. wypróbować specjalne aplikacje do zwiększania produktywności lub poznać techniki Pomodoro.

Ważna jest asertywność

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia nie. To również wyrażanie swojego zdania, jednocześnie szanując zdanie innych. To także stawianie granic i jednocześnie nienaruszanie granic innych. Brak asertywnego zachowania może sprawić, że oddalimy się od work-life balance. Asertywność jest umiejętnością nabytą, co oznacza, że nie rodzimy się z gruntu asertywni, ale raczej w toku relacji z innymi, lepiej lub gorzej rozwijamy tę umiejętność.

Pielęgnujmy swoje pasje

To niezwykle istotne, aby oprócz pracy i obowiązków, w naszym życiu znalazło się miejsce na przyjemności i zainteresowania, które pozwolą nam oderwać się od rutyny. Nie wszyscy odkrywają swoją pasję będąc dzieckiem lub nastolatkiem. Niektórzy szukają jej przez całe życie, wciąż próbując nowych rzeczy. Warto szukać i eksperymentować, dzięki temu ciągle się rozwijamy, a nasze życie staje się ciekawsze.

Odpoczywajmy

Urlop jest czasem, który pozwala wyjść poza rytm i rutynę codzienności. Otwórzmy się na nowe doznania i po prostu cieszmy się i korzystajmy z wolnego czasu. Aby pozytywnie naładować akumulatory, musimy wyznaczyć granice. Odbieranie telefonów z pracy lub czytanie maili, nie zagwarantuje nam efektywnego odpoczynku.

 Musimy znaleźć czas na odpoczynek

Ruch to zdrowie

Często czujemy zmęczenie i apatię, które natychmiast znikają, gdy zaczniemy się ruszać. Korzyści wynikających z regularnych ćwiczeń i aktywności fizycznej nie da się podważyć. Dodatkowo są w zasięgu naszej ręki, bo tylko od nas zależy, jak i co będziemy ćwiczyć.

Wystarczy, że codziennie poświęcimy pół godziny na gimnastykę lub ulubiony sport. Wysiłek fizyczny sprzyja powstawaniu endorfin w mózgu. Ćwiczenia sprawiają, że w ciągu dnia będziemy mieli dużo więcej energii. Dbajmy więc, aby nasze życie zawodowe i prywatne tworzyło spójną i zrównoważona całość!

Praca i kariera
Odsłony: 5176
(0 Votes)