Drukuj
Dieta

zdrowie serce krążenie przyprawy zioła

Zioła i przyprawy wzmacniające serce

Jak wzmocnić serce? Przede wszystkim stosując zdrową dietę, dużo się ruszając i unikając używek – to wie już właściwie każdy. Ale czy wiesz, że stosując odpowiednie przyprawy i zioła na serce, możesz faktycznie wspomóc jego działanie i zniwelować ryzyko chorób serca? Zdecydowanie warto zainteresować się tym, jakie zioła na serce stosować – tym bardziej że choroby układu krążenia to w Polsce nadal główny czynnik powodujący zgony!

 

Jak wzmocnić serce ziołami i przyprawami?

Jak to możliwe, że tak niepozorne i stosunkowo w niewielkich ilościach obecne w naszej diecie produkty mogą mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie najważniejszego w układzie krążenia narządu – serca? Mechanizmy stojące za pozytywnym efektem ziół i przypraw są liczne, jednak najczęściej obejmują działanie antyoksydacyjne (przeciwutleniające, przeciwdziałające wolnym rodnikom tlenowym), obniżające ciśnienie tętnicze krwi, rozszerzające naczynia krwionośne czy też obniżające poziom utleniania lipidów (co jest jednym z głównych czynników kumulowania się w naczyniach krwionośnych blaszki miażdżycowej).

 

Zioła a krążenie – ogromna rola głogu

Głóg to najbardziej popularny produkt w obszarze ziół na kołatanie serca, wzmacniania tego narządu czy też ziół na arytmię serca. Można powiedzieć, że to typowo „bliska sercu” roślina i wspomoże ten ważny organ w każdej dysfunkcji.

Przede wszystkim głóg jest doskonałym źródłem witaminy C – silnego przeciwutleniacza, neutralizującego wolne rodniki. Zatem już na etapie komórkowym tym sposobem możemy niwelować ryzyko uszkodzeń komórek naszego serca. Głóg to ponadto doskonała odpowiedź na to, jak wzmocnić serce – i nie bez powodu znajduje się w większości preparatów suplementacyjnych, a nawet leków roślinnych wspomagających pracę serca. Może działać zarówno profilaktycznie, jak i terapeutycznie.

 

Zioła a krążenie – warto spróbować miłorzębu japońskiego

Miłorząb japoński to z kolei roślina znana i wykorzystywana już od ponad 5000 lat! Zawiera w swoim składzie liczne składniki aktywne (zwłaszcza flawonoidy), które mają działanie antyoksydacyjne. W badaniach, w których stosowano miłorząb japoński na zwierzętach, wykazano, że skutkował on zmniejszeniem utleniania lipidów w komórkach układu krwionośnego, zwiększeniem aktywności enzymów unieszkodliwiających wolne rodniki, polepszaniem wyników badania EKG.

Korzystne działanie wyciągów z tego drzewa potwierdzono też w wielu badaniach z udziałem ludzi, dlatego też od lat jest on stosowany jako składnik preparatów leczniczych i suplementów wspomagających serce i cały układ krążenia.

 

Przyprawy a krążenie – niezwykle skuteczny czosnek

Czosnek to popularne warzywo znane już w starożytności ze swoich korzystnych oddziaływań na ludzki organizm. W kuchni stosujemy go zwykle oszczędnie, więc z powodzeniem można potraktować go jako przyprawę, w dodatku przyprawę bardzo ważną dla zdrowia układu krążenia.

czosnek zdrowie krążenie serce

Czosnek okazuje się niezwykle dobry na krążenie!

 

Substancje w nim zawarte, a zwłaszcza charakterystyczna dla czosnku allicyna, to silne przeciwutleniacze. Warto wiedzieć bowiem, że komórki mięśnia sercowego są bardzo wrażliwe na działanie wolnych rodników – które są z kolei neutralizowane właśnie poprzez aktywność przeciwutleniaczy. Ponadto dowiedziono, że allicyna ma bezpośrednie działanie hipotensyjne – co oznacza, że przyczynia się do zmniejszania ciśnienia tętniczego krwi. Jednak efekt ten jest widoczny tylko u osób, które już borykają się z nadciśnieniem tętniczym. Tak znaczące działanie czosnku w polepszaniu funkcjonowania układu krążenia i redukcji ryzyka chorób sercowo-naczyniowych upatruje się nie tylko w jego funkcjach antyoksydacyjnych. 

Podkreśla się też wpływ czosnku na produkcję siarkowodoru czy też na biodostępność tlenku azotu. Należą one do związków rozszerzających naczynia krwionośne, tym samym poprawiających przepływ krwi i redukujących ryzyko powstawania zakrzepów. Trzeba jednak podkreślić, że jeśli chcemy realnie i długotrwale wpłynąć na zdrowie swojego serca, to powinniśmy stosować ekstrakt z czosnku (np. w proszku, w kapsułkach), aniżeli czosnek świeży – chyba że jesteśmy w stanie zjadać całą główkę tego aromatycznego warzywa każdego dnia.

 

Przyprawy a krążenie – wypróbujmy cynamon!

Cynamon i jego charakterystyczny smak i aromat zna chyba każdy. Nadaje się zarówno do słodkich, jak i wytrawnych dań. Zdecydowanie warto korzystać z niego przy każdej możliwej okazji, ponieważ ma szeroki korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Jeśli chodzi o układ krążenia, to ta przyprawa ma szczególnie działanie hipolipemizujące, może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi, a także działa silnie antyoksydacyjnie. Wykazano, że efekt terapeutyczny cynamonu można uzyskać przy stosowaniu około 1,2 g sproszkowanej kory (dziennie).

 

Przyprawy a krążenie – stawiajmy na imbir i kurkumę

Imbir to aromatyczne kłącze pochodzące z Azji i chętnie wykorzystywane w tamtejszej kuchni. Ale nie tylko jego smak i zapach przemawiają za tym, by go regularnie spożywać. Wiele badań wskazuje bowiem, że imbir ma działanie hipotensyjne. W jednym z nich (na zwierzętach) wykazano na przykład, że 500 mg sproszkowanego imbiru stosowane codziennie przez 7 tygodni powodowało obniżenie ciśnienia skurczowego krwi o około 13%!

Stwierdzono, że imbir może obniżać ciśnienie tętnicze krwi na dwa sposoby. Po pierwsze, związki w nim zawarte mogą blokować kanały wapniowe obecne w mięśniu sercowym – to skomplikowany, ale skuteczny mechanizm, na zasadzie którego działają też syntetyczne leki nasercowe. Po drugie zaś, składniki aktywne imbiru mogą pobudzać tak zwane receptory muskarynowe – i powodować w konsekwencji rozszerzenie naczyń krwionośnych.

Dodatkowo podkreśla się rolę hipolipemizującą (obniżającą stężenie cholesterolu we krwi) imbiru (w postaci soku lub ekstraktu). Dzięki redukcji wartości cholesterolu oraz triglicerydów jednocześnie zmniejsza się ryzyko rozwoju miażdżycy – jednej z najbardziej powszechnych chorób układu krążenia.

Kurkuma i zawarty w niej związek kurkumina mają z kolei silne działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe, a także antyoksydacyjne i przeciwzapalne. To z pewnością nie koniec zalet tego kłącza – jeśli chodzi o układ sercowo-naczyniowy, kurkuma wykazuje działanie hipolipemiczne i hamuje rozwój miażdżycy już na wczesnym jej etapie. Wykazano ponadto, że aby uzyskać efekt terapeutyczny kurkumy, najlepiej stosować ją w ilościach 2 gramy dziennie w przypadku suszonego kłącza lub 9 gramów świeżego.

kurkuma zdrowie serce krążenie

Kurkuma to niepozornie wyglądająca żółta przyprawa, ale o niesamowitych właściwościach

 

Jakie witaminy na serce znajdujące się w ziołach i przyprawach warto zapamiętać?

Jeśli chodzi o witaminy najkorzystniejsze dla układu sercowo-naczyniowego, to przede wszystkim trzeba wymienić tutaj witaminę A i witaminę C. Witamina A, a konkretniej jej prekursory zwane karotenoidami, znajduje się w dużych ilościach w takich przyprawach, jak papryka, chili, bazylia. Z kolei witaminę C w ogromnych ilościach znajdziemy we wspominanym już głogu, ale także w pietruszce (natce), majeranku, bazylii, rozmarynie.

Pamiętajmy jednak, że zioła i przyprawy na serce to tylko jeden z elementów dbania o ten ważny organ. W naszej diecie znajdują się też inne bardzo ważne składniki, które mogą oddziaływać na układ krążenia. Należą do nich zwłaszcza wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdziemy głównie w olejach roślinnych. Jeśli chcesz zadbać o swoje serce, to poza ziołami i przyprawami włącz także do menu miksturę olei – zawierającą między innymi olej z ostropestu, wiesiołka i czarnuszki. Na zdrowie!

 

Literatura

  1. Kulczyński B. i wsp.: Znaczenie wybranych przypraw w chorobach sercowo-naczyniowych. Postepy Hig Med Dosw., 2016, 70, 1131-1141.
  2. Kardas M. i wsp.: Natural Vegetal Spices, their Chemical Composition and Health-Promoting Properties.. Food Industries. 2016; 70. 36-40.
  3. Piasek A. i wsp.: Substancje pochodzenia roślinnego przeciwdziałające kardiotoksyczności towarzyszącej chemioterapii nowotworów. Postepy Hig Med Dosw., 2009, 63, 142-158.
  4. Kulczyński B.: Kurkuma [https://vitapedia.pl/kurkuma] [dostęp dn. 29.12.2020 r.].
  5. Kulczyński B.: Imbir [https://vitapedia.pl/imbir] [dostęp dn. 29.12.2020 r.].
  6. Kulczyński B.: Cynamon [https://vitapedia.pl/cynamon] [dostęp dn. 29.12.2020 r.].
  7. Rastogi S. i wsp.: Spices: Therapeutic Potential in Cardiovascular Health. Curr Pharm Des., 2017, 23, 7, 989-998.
  8. Wang J. i wsp.: Effect of Crataegus Usage in Cardiovascular Disease Prevention: An Evidence-Based Approach. Evid Based Complement Alternat Med., 2013, 149363.

 

 

Dieta
Odsłony: 758
(0 Votes)