Drukuj
Dieta

paznokcie włosy skóra cera witaminy minerały dieta

Zasady diety na zdrowe włosy, mocne paznokcie i piękną cerę

Sposób żywienia to jeden z najważniejszych elementów warunkujących nasze zdrowie. Poprzez stosowanie odpowiedniej diety możemy ustrzec się przed rozwojem wielu chorób cywilizacyjnych lub możemy złagodzić ich przebieg. Żywienie ma również wpływ na pamięć i koncentrację. Coraz częściej podkreśla się też znaczenie odżywiania dla poprawy urody, w tym stanu włosów, paznokci i cery. W niniejszym artykule pokazaliśmy, które składniki diety odpowiadają za nasz wygląd oraz co jeść, aby go poprawić.

 

Jak dieta wpływa na urodę[1][2][3]?

Organizm człowieka dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wielu składników odżywczych, w odpowiednich ilościach. Związki chemiczne obecne w żywności wykazują jednak zróżnicowany wpływ na zdrowie. Pomagają w zapobieganiu występowania chorób cywilizacyjnych, poprawiają pamięć, zwiększają wydolność fizyczną, ale również odgrywają istotną rolę dla naszego wyglądu i urody. W dalszej części artykułu przedstawiliśmy najważniejsze składniki diety, które odpowiadają za stan naszych włosów, paznokci i skóry.

 

Składniki mineralne, które wpływają na urodę

Pierwszą grupą związków, o których należy wspomnieć, są składniki mineralne. Wśród nich najważniejszymi są: cynk, selen, miedź i siarka.

 

Jak cynk wpływa na urodę?

Cynk to niezbędny pierwiastek śladowy, który odpowiada za rozwój i utrzymanie w zdrowiu wszystkich tkanek, a w szczególności skóry. Aktualny stan wiedzy pokazuje, że cynk odgrywa główną rolę w keratynizacji włosów, choć mechanizm tego działania nie jest jeszcze zbyt dobrze poznany.

Brak tego składnika może prowadzić do opóźnionego wzrostu włosów, utraty pigmentacji, czy też przerzedzenia włosów. U osób cierpiących na brak cynku włosy stają się przesuszone i łamliwe. Cynk stosuje się u osób zmagających się z różnymi chorobami dermatologicznymi. Dla przykładu, naukowcy sugerują, że suplementacja cynkiem może złagodzić przebieg trądziku pospolitego. Źródłem cynku w naszej diecie są przede wszystkim owoce morza (np. ostrygi), mięso, ryby i nasiona roślin strączkowych.[4]

 

Jak selen wpływa na urodę?

Selen to składnik o silnych właściwościach przeciwutleniających. Posiada on zdolność do neutralizowania szkodliwej aktywności wolnych rodników i w ten sposób przyczynia się do spowolnienia starzenia się skóry. Ponadto przypisuje się mu właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Selen wpływa korzystnie na elastyczność i jędrność skóry. Źródłem selenu są m.in.: orzechy brazylijskie, ryby (np. tuńczyk, łosoś, śledź), owoce morza, jaja, podroby.

 

Jak miedź i siarka wpływają na włosy, skórę i paznokcie?

Miedź, podobnie jak wspomniany selen opóźnia procesy starzenia. Odpowiada ona m.in. za stymulowanie wzrostu włosów, dotlenienie skóry i regulowanie wydzielania sebum. Dodatkowo miedź jest zaangażowana w produkcję melaniny (barwnika), ma więc wpływ na zabarwienie włosów i skóry. Źródłem miedzi w diecie są zielone warzywa liściaste, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, mięso, podroby i rośliny strączkowe.

Składnikiem diety niezbędnym dla naszej urody jest też siarka. Znajduje się ona w dużych ilościach w skórze, włosach i paznokciach, co oznacza, że jest dla nich wyjątkowo ważna. Siarka jest zaangażowana w powstawanie keratyny i odpowiada również w pewnym stopniu za proces rogowacenia naskórka. Niedobór siarki zwiększa ryzyko wypadania i łamliwości włosów. Wiele osób uważa, że składnik ten może być pomocny w leczeniu trądziku. Aby dostarczyć siarkę, należy włączyć do swojej diety jaja, mięso, ryby, mleko, warzywa kapustne, rośliny strączkowe.

paznokcie zdrowie skóra dieta jedzenie

Odpowiednia dieta poprawia kondycję skóry i paznokci

 

Które witaminy wpływają na urodę?

Witaminy to jedne z najważniejszych związków w diecie człowieka, które wpływają na stan włosów, skóry i paznokci. Na szczególną uwagę zasługują witaminy A, C i E. Są to witaminy cechujące się wysoką aktywnością antyoksydacyjną. Zestaw tych witamin można poszerzyć dodatkowo o witaminy z grupy B.

 

Jak witamina A wpływa na urodę?

Witamina A jest szeroko zaangażowana w wiele procesów odpowiedzialnych za stan skóry. Za sprawą swoich właściwości przeciwutleniających zapobiega starzeniu się skóry, działa wobec niej przeciwzapalnie, odgrywa istotną rolę w różnicowaniu się komórek nabłonkowych skóry, a także odpowiada za produkcję sebum.

Osoby zmagające się z niedoborem witaminy A mogą skarżyć się m.in. na nadmiernie łuszczącą się skórę, suche i łamliwe włosy, a także wolno rosnące paznokcie. Witamina A znajduje się m.in. w wątrobie, żółtkach jaj, mleku, serach i tranie.

 

Jak witamina E wpływa na stan włosów, skóry i paznokci?

Witamina E nie bez powodu nazywana jest witaminą młodości. Ma wysoką zdolność do usuwania wolnych rodników i w ten sposób spowalnia starzenie się skóry. Znajdziesz ją przede wszystkim w olejach roślinnych, pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach i warzywach kapustnych.

 

Jak witaminy C i B wpływają na urodę?

Równie ważna dla naszej cery jest witamina C. A to dlatego, że bierze udział w produkcji kolagenu. Przypisuje się jej też działanie nawilżające skórę. Ponadto kwas askorbinowy może powodować rozjaśnienie skóry i włosów oraz jednocześnie może zapobiegać ich przebarwieniom. Źródłem witaminy C są głównie świeże warzywa i owoce.

Znaczenie dla naszej urody mają też witaminy z grupy B, głównie niacyna (witamina B3) i kwas pantotenowy (witamina B5). Związki te mogą redukować niedoskonałości na twarzy i łagodzić stany zapalne skóry u osób z trądzikiem, a dodatkowo wzmacniają paznokcie i zapobiegają wypadaniu włosów. Witaminy z grupy B są szeroko rozpowszechnione w żywności i są obecne zarówno w produktach roślinnych, jak i produktach pochodzenia zwierzęcego.[5]

jedzenie zdrowa dieta cera paznokcie włosy

Witamina B wzmacnia włosy i paznokcie

 

Związki bioaktywne a wygląd włosów, skóry i paznokci

Poza witaminami i składnikami mineralnymi, istnieje jeszcze szereg innych związków, które posiadają udokumentowany, korzystny wpływ na skórę, paznokcie i włosy. Wśród nich należy wymienić:

 

Znaczenie nawodnienia dla urody[6]

Gdy mówimy o wpływie diety na urodę, nie sposób nie wspomnieć też o odpowiednim nawodnieniu. Woda nadaje odpowiednią jędrność i gładkość skórze. Dodatkowo przyczynia się do usuwania z organizmu różnego rodzaju toksyn. Na skutek odwodnienia skóra staje się wysuszona i traci swoją elastyczność. U osób niedostarczających odpowiednich ilości wody szybciej następuje proces starzenia się skóry, co np. skutkuje pojawianiem się zmarszczek. Zaleca się więc, aby każdego dnia wypijać ok. 2-2,5 l płynów.

 

[1] Park K.: Role of Micronutrients in Skin Health and Function. Biomol Ther., 2015, 23, 3, 207-217.

[2] Szyszkowska B. i wsp.: The influence of selected ingredients of dietary supplements on skin condition. Postepy Dermatol Alergol., 2014, 31, 3, 174-181.

[3] Vollmer DL. i wsp.: Enhancing Skin Health: By Oral Administration of Natural Compounds and Minerals with Implications to the Dermal Microbiome. Int J Mol Sci., 2018, 19, 10, 3059.

[4] Almohanna HM. i wsp.: The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review. Dermatol Ther., 2019, 9, 1, 51-70.

[5] Almohanna HM. i wsp.: The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review. Dermatol Ther., 2019, 9, 1, 51-70.

[6] Schagen SK. i wsp.: Discovering the link between nutrition and skin aging. Dermatoendocrinol., 2012, 4, 3, 298-307.

 

Dieta
Odsłony: 738
(1 Vote)