Drukuj
Dieta

naturalna syntetyczna witamina c suplementy diety

Witamina C – naturalna czy syntetyczna?

Panuje przekonanie, że naturalne składniki żywności są lepsze, zdrowsze, bardziej biodostępne dla ludzkiego organizmu, niż ich syntetyczne formy produkowane w warunkach laboratoryjnych. Czy jest tak również w przypadku kwasu askorbinowego, zwanego potocznie witaminą C? Naturalna czy syntetyczna witamina C – którą wybrać?

 

Ile witaminy C potrzebujemy?

Człowiek potrzebuje co najmniej 60-80 mg witaminy C dziennie, by nie doszło u niego do rozwoju między innymi szkorbutu – choroby zwanej gnilcem. Jeśli w prawie każdym Twoim posiłku znajdują się świeże owoce lub warzywa, to z pewnością pokrywasz to minimalne zapotrzebowanie swojego organizmu na kwas askorbinowy.

Jednak coraz częściej podkreśla się fakt, że podana wyżej ilość to tylko konieczne minimum, a nie optimum podaży witaminy C. Zapotrzebowanie na nią wzrasta chociażby w okresie przeziębień i obniżonej odporności, w czasie ciąży, okresie karmienia piersią, również osoby regularnie uprawiające sport powinny spożywać jej więcej, niż wskazują podstawowe zalecenia.

 

Naturalna witamina C – jaka najlepsza? W owoców i warzyw!

Jeśli chodzi o naturalne źródła kwasu askorbinowego, czyli produkty spożywcze – to warto spożywać zwłaszcza warzywa i owoce – paprykę, brokuły, natkę pietruszki, cytrusy, a także owoce jagodowe (borówki, jagody, truskawki, maliny, jeżyny, porzeczki), agrest czy przetwory z rokitnika, dzikiej róży.

Warto podkreślić, że naturalna witamina C znajdująca się w owocach i warzywach, a syntetyczny kwas askorbinowy to te same pod względem chemicznym związki. Mają taką samą budowę, funkcje, wpływ na organizm. Zanim jednak przejdę do porównania skuteczności i biodostępności naturalnej i syntetycznej witaminy C znajdujących się w suplementach diety i lekach, chcę wyszczególnić naturalny kwas askorbinowy z produktów spożywczych.

warzywa owoce witamina c naturalna czy syntetyczne

Nie od dziś wiadomo że warzywa i owoce są świetnym źrodłem naturalnej witaminy C

 

Bowiem mimo faktu, że ma on taką samą budowę i działanie, jak pozostałe formy witaminy C – to pamiętajmy, że owoce i warzywa są także pełne innych dobroczynnych dla organizmu składników. W tym błonnika, innych witamin, składników mineralnych, polifenoli. Składniki te są nie tylko w odrębny sposób korzystne dla funkcjonowania ludzkiego ciała, ale mogą dodatkowo wzmagać wchłanianie i polepszać biodostępność zawartej w owocach i warzywach naturalnej witaminy C.

Dlatego najrozsądniejszym rozwiązaniem, jeśli chcemy zadbać o wysoką podaż witaminy C, będzie włączenie dużej ilości owoców i warzyw do swojego codziennego menu. Suplementacja zawsze powinna być dopiero drugim krokiem – po odpowiedniej zmianie nawyków żywieniowych.

 

Syntetyczna witamina C – jakie związki mamy do wyboru?[1]

Po raz pierwszy witaminę C wyprodukowano w warunkach laboratoryjnych w roku 1933, z użyciem złożonych metod biochemicznych z wykorzystaniem enzymów. Ale dopiero od ostatnich kilkudziesięciu lat zaczęto zajmować się porównywaniem skuteczności witaminy C syntetycznej i naturalnej.

Jeśli chodzi o syntetyczną witaminę C stosowaną w lekach, żywności specjalnego przeznaczenia czy suplementach – to można spotkać ją w nich w następujących formach chemicznych:

Jeśli więc na opakowaniu suplementu bądź innego produktu znajdziesz którąś z tych trudno brzmiących nazw – nie musisz się obawiać, bo wszystkie te substancje to w istocie witamina C.

 

Witamina witaminie nierówna

Co jednak warto wiedzieć – to fakt, że różne formy kwasu askorbinowego, a konkretniej jego sole, zawierają różne ilości kwasu askorbinowego. Co to oznacza? Cząsteczka soli kwasu askorbinowego to połączenie witaminy C z jakimś pierwiastkiem – wapniem, potasem czy sodem. Dlatego 1 gram L-askorbinianu wapnia nie zawiera 1 grama czystego kwasu askorbinowego (witaminy C). Jak to wygląda w praktyce?

Oznacza to, że najbardziej wydajną formą syntetycznej witaminy C jest L-askorbinian wapnia. Ale różnice między poszczególnymi formami nie są na tyle znaczące, by od razu odrzucać inne rodzaje syntetycznej witaminy C.

suplementacja witamina c

Cytryna jest pewnego rodzaju symbolem witaminy C

 

Naturalna witamina C – dlaczego warto?

Pytanie brzmi jednak – czy witaminie C syntetycznej możemy zaufać tak samo, jak naturalnej, wyizolowanej z naturalnych produktów spożywczych. Badania na ten temat nie dają jednoznacznej odpowiedzi. W niektórych z nich nie stwierdzono różnicy w biodostępności witaminy C syntetycznej i naturalnej. Z kolei w innych publikacjach naukowych można spotkać informację, że naturalna witamina C w proszku cechowała się większą biodostępnością i dłuższym czasem aktywności w organizmie, niż syntetyczna forma tego związku[3].

Przeprowadzono także metaanalizę (analizę wielu badań naukowych) na temat skuteczności witaminy C naturalnej oraz syntetycznej w kontekście obniżenia ryzyka choroby serca. Stwierdzono, że naturalna witamina C miała istotne, korzystne działanie w tym aspekcie, zaś syntetyczna witamina C nie miała takiego wpływu[4].

 

Jaką witaminę C w proszku wybrać?

Wydaje się jednak, że więcej argumentów przemawia za korzystaniem z naturalnej witaminy C (w saszetce, w proszku) – czyli kwasu askorbinowego wyizolowanego z naturalnych jego źródeł. Jeśli nie wiesz, który suplement z naturalną witaminą C wybrać, to koniecznie sprawdź w pełni naturalny produkt Witamina C Pro. Zawiera on kwas askorbinowy pochodzący z bardzo bogatych w niego, naturalnych produktów, jak dzika róża. Jest także dodatkowo wzbogacony o (również naturalne) związki zwiększające wchłanianie witaminy C.

 

[1] Carr AC, Vissers MC. Synthetic or food-derived vitamin C--are they equally bioavailable?. Nutrients. 2013;5(11):4284-4304.

[2] https://vitapedia.pl/witamina-c-najlepiej-przyswajalna [dostęp dn. 31.12.2020 r.]

[3] Carr AC, Vissers MC. Synthetic or food-derived vitamin C--are they equally bioavailable?. Nutrients. 2013;5(11):4284-4304.

[4] Ye Z, Song H. Antioxidant vitamins intake and the risk of coronary heart disease: meta-analysis of cohort studies. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil. 2008 Feb;15(1):26-34.

Dieta
Odsłony: 745
(2 Votes)