7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

 

Postanowienia noworoczne a dieta – jak na zawsze zmienić nawyki żywieniowe?

Święta, święta... a po świętach zabawa sylwestrowa i Nowy Rok. Pierwszy stycznia to często dzień, w którym dokonujemy podsumowań tego, co wydarzyło się podczas minionego roku oraz planujemy, to co ma mieć miejsce w kolejnym. Wśród postanowień noworocznych wiele osób bardzo często uwzględnia zmianę diety. Jednak niestety czasem bywa tak, że bardzo szybko się zniechęcamy… i za rok znów postanawiamy to samo. Co zrobić, żeby wytrwać w postanowieniu i zmienić swoje nawyki żywieniowe na zawsze? Przeczytaj ten artykuł!

 

Czym są prawidłowe nawyki żywieniowe?

Nie od dziś wiadomo, że codzienna dieta człowieka jest jednym z najważniejszych elementów stylu życia. Stosowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie oraz pomaga na długo zachować zdrowie. Co chwilę w Internecie czy innych mediach można przeczytać lub usłyszeć o nowych modnych dietach, które często jednak nie są dla nas odpowiednie. Dlatego powinniśmy się kierować czymś prostym, co zawsze będzie korzystne dla zdrowej, dorosłej osoby. 

Tym „czymś” jest „Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”. W sposób skrótowy oraz graficzny przedstawia ona zasady prawidłowego odżywiania się.

Jej odczyt jest banalnie prosty. Produkty znajdujące się u jej podstawy powinny być spożywane częściej oraz w większej ilości. Zaś im wyżej jest dany produkt, tym rzadziej należy go włączać do naszej diety. Piramidę wraz z 10 zasadami zdrowego żywienia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Żywności i Żywienia. Trzeba pamiętać, że jest ona przeznaczona dla zdrowych dorosłych osób.

 

Zmiana nawyków żywieniowych małymi krokami

Jednym z najczęstszych postanowień noworocznych jest „przejście na dietę”. Jednak zauważmy, że już samo stwierdzenie „jestem na diecie” często kojarzy się nam z wieloma wyrzeczeniami. A gdyby tak, zamiast tego powiedzieć „zmienię swoje nawyki żywieniowe na lepsze”?

Według mnie brzmi to znacznie przyjaźniej. Jednak zmiany, które chcemy zastosować w naszych codziennych nawykach żywieniowych, powinny być wprowadzane stopniowo.

Do tej pory nie jadłeś zbyt wielu owoców oraz warzyw? Zmień to i staraj się je włączyć do każdego posiłku. Do przyprawiania swoich dań używasz tylko soli? Odkryj, jak pyszne dania można stworzyć z dodatkiem różnych ziół. Pijesz zbyt mało wody? Postaw szklankę w widocznym miejscu i co jakiś czas napełniaj ją oraz wypijaj z niej wodę. Być może masz jeszcze więcej niezbyt dobrych nawyków żywieniowych, ale spokojnie – każda, nawet najmniejsza zmiana nawyku żywieniowego na lepszy to Twój mały sukces!

 

Pozytywne nastawienie – klucz do wytrwania w postanowieniach noworocznych

Po Nowym Roku zaczyna się okres karnawału, który sprzyja spotkaniom towarzyskim. Jednak często osoby, które „przechodzą na dietę” i podchodzą do niej zbyt restrykcyjnie, wolą zostać w domu, niż się z kimś spotkać, aby nie być kuszonym ciastkiem u koleżanki czy piwem z kolegą. Wielu ludzi myśli, że jeśli chociaż przez moment nie zastosują się do swojego planu żywieniowego, to cała dotychczasowa praca pójdzie na marne.

Nic bardziej mylnego! Od czasu do czasu można zjeść coś niezbyt zdrowego bez wyrzutów sumienia. Ważne, aby nie zdarzało się to zbyt często. Warto skupiać się na sukcesach, a nie porażkach, dzięki czemu nasza motywacja wzrośnie. Z czasem tak przyzwyczaimy się do prawidłowych nawyków żywieniowych, że nie będziemy już nawet pamiętali o tych „z dawnych czasów”.

 

Można być aktywnym nie tylko na siłowni

Bardzo wiele osób wraz z rozpoczęciem Nowego Roku kupuje karnet na siłownię, aby codziennie ćwiczyć i, dzięki temu, schudnąć lub rozbudować swoją masę mięśniową. Jednak niestety często bywa tak, że poprzez codzienne obowiązki nie ma czasu na to, by udać w to miejsce.

Dlatego zamiast mówić sobie „od poniedziałku to już na pewno pójdę na siłownię” poćwicz chociaż 15 minut w domu, a wieczorem wybierz się na spacer. Tak samo, jak ze zmianą nawyków żywieniowych, aby polepszyć wygląd swojej sylwetki za pomocą ćwiczeń, potrzeba na to czasu.

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia na aktywność fizyczną powinno się poświęcać od 30 do 45 minut dziennie. Jednak nie musi być to koniecznie siłownia – można zdecydować się na taniec, popływanie na basenie, spacer szybszym krokiem czy też jazdę na rowerze. Wybierz to, co najbardziej lubisz i co jest najkorzystniejsze dla Twojego organizmu.

 

Odchudzanie jako postanowienie noworoczne

Często chęć zmiany nawyków żywieniowych na lepsze wiąże się z tym, że chcemy zmniejszyć swoją masę ciała. Najczęstszym błędem popełnianym przez osoby pragnące schudnąć, jest nagła rewolucja i zbyt restrykcyjne ograniczenia w diecie.

Niestety, próba natychmiastowej i całkowitej zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych oraz chęć bardzo szybkiej utraty nadmiaru kilogramów najczęściej kończy się porażką. Ponadto osoby planujące odchudzanie często kierują się reklamami w telewizji, które mówią, że pomocne mogą być „cudowne” tabletki na utratę masy ciała, a przeczytany artykuł w Internecie namawia do zastosowania diety 1000 kcal.

Takie postępowanie być może i pomoże w szybkiej redukcji masy ciała, ale trzeba wiedzieć, że zgubione kilogramy bardzo szybko powrócą i to często z nadwyżką. Ponadto zbyt restrykcyjna dieta jest bardzo niekorzystna dla zdrowia człowieka.

Dlatego, jeżeli Twoim postanowieniem noworocznym jest zrzucenie zbędnych kilogramów, wybierz się do specjalisty, czyli dietetyka, który ułoży Tobie indywidualną dietę redukcyjną dopasowaną pod dany organizm oraz ewentualne choroby. Ponadto pomoże on w nauczeniu zasad prawidłowego odżywiania oraz tego, jak jeść smacznie, zdrowo i bez dużych wyrzeczeń.

 

Dlaczego Nowy Rok to dobry moment na jakiekolwiek zmiany?

Nowy rok, nowa kartka w kalendarzu, więc czas zmienić coś w swoim życiu. Dzięki zakończeniu starego roku, w nowy możemy wejść „z czystą kartą” i zrobić to, co mamy zaplanowane, nie rozmyślając już rzeczach, które kiedyś się nie udały. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się w tym okresie na zmiany. Dobrym rozwiązaniem będzie zatem wzajemne wsparcie!

Warto jednak pamiętać, że każdą modyfikację warto dobrze zaplanować i być cierpliwym. Tak jest też ze zamianą nawyków żywieniowych na lepsze. Daj sobie czas, ciesz się z małych sukcesów, a gdy powinie Ci się noga, nie poddawaj się!

Na koniec musisz wiedzieć, że to, czy uda Ci się zmienić swoje odżywanie zależy tylko od Ciebie i, mimo że na początku będzie trudno, to po jakimś czasie nie będziesz potrafił funkcjonować bez zdrowego jedzenia. Trzymam zatem kciuki za realizację Twoich wszystkich postanowień noworocznych, nie tylko tych związanych z dietą. Powodzenia!

 

Bibliografia:

1) prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz: Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych, strona internetowa Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej

(0 Votes)

mgr Marta Cybulska

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku dietetyka na Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu. Szczególnie interesuje się dietetyką kliniczną i psychodietetyką. Podczas studiów aktywnie działała w Interdyscyplinarnym Kole Naukowym, dzięki czemu została współautorką artykułów naukowych, a także zdobyła praktykę w pracy z pacjentem. Obecnie nieustannie poszerza swoją wiedzę uczestnicząc w konferencjach naukowych i szkoleniach. Twierdzi, że bardzo istotne jest zwiększanie świadomości potrzeby zdrowego żywienia wszystkich pokoleń społeczeństwa w celu poprawy ich zdrowia i jakości codziennego życia. Bardzo lubi dzielić się swoją wiedzą poprzez pisanie artykułów na tematy związane z żywieniem. Jej pasją – poza zawodową - są zwierzęta oraz taniec. W wolnych chwilach z przyjemnością pomaga jako wolontariuszka w Centrum Opieki nad Zwierzętami oraz uczęszcza na lekcje tańca.