DIETA

Oczyszczanie organizmu – na czym polega?

Każdego dnia, wraz z jedzeniem, wodą, kosmetykami czy powietrzem, którym oddychamy, dostaje się do naszego organizmu mnóstwo toksyn. Ich nadmiar sprawia, że nasza wątroba, nerki czy płuca przestają radzić sobie ze szkodliwymi substancjami, a my czujemy się coraz bardziej ociężali, zmęczeni i pozbawieni energii. Jeżeli do tego dodamy alkohol, papierosy czy kawę, konsekwencje mogą być bardzo poważne. Warto wtedy pomyśleć o oczyszczeniu naszego organizmu.

 

Wpływ toksyn na organizm, czyli dlaczego warto oczyszczać organizm

Objawami zanieczyszczenia organizmu toksynami mogą być przede wszystkim dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, trudności w wypróżnianiu, wzdęcia i gazy, a także nudności czy zwiększona masa ciała.

Dodatkowymi skutkami może być zmęczenie, apatia, drażliwość czy bóle głowy. Zanieczyszczenia mogą kumulować się w postaci złogów w woreczku żółciowym, we włosach i paznokciach, osiadać w tkance tłuszczowej, a także szkodliwie wpływać na pracę narządów takich jak wątroba, płuca, nerki czy mózg.

Toksyny usuwane są m.in. przez skórę, dlatego również ona daje o sobie znać poprzez zmiany w swoim wyglądzie i kondycji. Opuchlizna, sińce i worki pod oczami, trądzik czy przebarwienia to częste objawy nagromadzenia szkodliwych substancji w naszym organizmie. Mogą one także wpływać na powstawanie nieprzyjemnego zapachu potu i zapachu z ust.

 

Oczyszczanie organizmu a dieta

Na czym polega oczyszczanie organizmu? Często mówi się, że oczyszczanie z toksyn to przede wszystkim głodówka i picie ogromnych ilości wody. Tymczasem najlepszymi sposobami na naturalne oczyszczanie organizmu są: zrównoważona dieta, odpowiednie ilości wypijanej wody oraz naparów ziołowych i regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu.

Jak regulować pracę jelit, które pełnią kluczową rolę w oczyszczaniu organizmu? Sprzymierzeńcami są przede wszystkim warzywa i owoce. Warto spożywać codziennie minimum 400-500 g warzyw i owoców, które zawierają nie tylko węglowodany, ale także witaminy, składniki mineralne i błonnik. Dużą aktywność detoksykacyjną mają świeże soki. Warto sięgnąć po te z rukoli, szpinaku, pietruszki, marchewki, pomidorów, ogórków czy buraków. Można również przygotowywać soki owocowe lub warzywno-owocowe. Przy komponowaniu soków bądź koktajli należy jednak uważać, by owoce, które wybieramy, nie zawierały zbyt dużo cukru[1].

Kupując żywność, zwracajmy uwagę na jakość produktów oraz ich skład. Dokładnie czytajmy etykiety i wybierajmy produkty o jak najkrótszym okresie do spożycia. Pamiętajmy również, by dokładnie je myć, odpowiednio przechowywać i przyrządzać.

 

Prawidłowa praca jelit

Jelita to niezwykle ważny, liczący ponad 7 m długości element naszego układu pokarmowego. Rolą jelita cienkiego jest przede wszystkim trawienie pokarmów, natomiast jelito grube wspomaga w oczyszczaniu organizmu z produktów przemiany materii oraz odpowiada za wchłaniane wody obecnej w treści pokarmowej. 

W jelicie cienkim następuje absorpcja do organizmu witamin i cennych składników odżywczych dostarczanych wraz z pożywieniem. Niestety, częste przejadanie się, dania typu fast food i wysokoprzetworzona żywność mogą prowadzić do nadmiernego obciążenia jelita cienkiego. Co więcej, przy braku podaży odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, może dojść do spowolnienia pracy jelit.

 

Wątroba a usuwanie toksyn z organizmu

Wątroba jest narządem, który uczestniczy prawie we wszystkich procesach metabolicznych. Ten niezwykle ważny organ odpowiada za przemianę cukrów, tłuszczy, białek, hormonów oraz substancji odżywczych. Przede wszystkim jednak zadaniem wątroby jest eliminacja toksyn z organizmu.

Wątroba dzięki żyle wrotnej i tętnicy wątrobowej jest stale zaopatrzana w krew. To właśnie dzięki nim składniki odżywcze są transportowane do wątroby. Kluczową rolę w budowie wątroby pełnią tzw. komórki wątrobowe. Stanowią około 80% jej masy i biorą udział w większości zachodzących tu procesów chemicznych. Odpowiadają m.in. za produkcję żółci, która zapewnienia optymalne pH dla enzymów trzustkowych i jelitowych. W ciągu doby wytwarzamy jej około 1 litra, dzięki czemu możemy proces rozkładu tłuszczów przebiega szybciej i efektywniej.

Wątroba to także organ, który produkuje aminokwasy, odpowiedzialne za powstawanie białek w naszym organizmie. Znajdują się tu również komórki immunologiczne wspierające organizm w walce ze zmianami chorobowymi, nowotworami i innymi czynnikami zewnętrznymi.

 

Dlaczego warto oczyszczać organizm?

Błędy żywieniowe i zaburzenia w trawieniu mogą doprowadzić do odkładania się w organizmie resztek pokarmowych, które następnie oblepiają wewnętrzną ścianę jelita - w tym kosmki jelitowe. Należy wówczas liczyć się z wysokim prawdopodobieństwem obniżenia efektywności wchłaniania substancji odżywczych do krwi.

A zatem, dlaczego warto oczyszczać organizm? Podczas procesu oczyszczania pozbywamy się z organizmu substancji, które niekorzystnie wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie. Regularnie stosowany detoks, oparty np. na błonniku pokarmowym, eliminuje wiele negatywnych skutków niezdrowego stylu życia. Przyspiesza pracę jelit i sprzyja pozbywaniu się resztek pokarmowych, które w nich zalegają. Skuteczna dieta oczyszczająca pomaga odzyskać witalność i dobre samopoczucie.

 

Jak często oczyszczać organizm?

Odpowiedź na pytanie, jak często oczyszczać organizm nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy bowiem od naszej diety i od tego, jaki tryb życia prowadzimy.  Jeśli podstawę naszej diety stanowią fast foody i wysokoprzetworzona żywność, palimy papierosy, pijemy alkohol, czy mieszkamy w zanieczyszczonym mieście, warto taki detoks organizmu przeprowadzać nawet co dwa miesiące.

 

Jak wspomóc pracę jelit, czyli wsparcie preparatami

W aptekach i sklepach zielarskich możemy kupić wiele preparatów oraz mieszanek przeznaczonych do detoksykacji organizmu. Większość z nich opiera się na surowcach roślinnych. Najczęściej sprzedawane są w postaci ziołowego suszu do zaparzania, tabletek czy proszków.

Preparaty te usprawniają pracę przewodu pokarmowego, ich zadaniem jest też regulacja pracy jelit, co skutecznie wpływa na poprawę samopoczucia, dodaje energii oraz sił witalnych.

Specjalnie dobrane kompozycje działają w sposób łagodny, ale jednocześnie skuteczny, nie zakłócając codziennego funkcjonowania. Co istotne, gotowe preparaty są proste i wygodne w użyciu. Ważne by nie były zamiennikiem dobrze zbilansowanej diety, ale jej dodatkowym wsparciem.

 

ProOczyszczenie – siła błonnika pokarmowego

Dzięki zawartości babki płesznik i babki jajowatej, suplement diety ProOczyszczenie wpływa na prawidłową pracę jelit. ProOczyszczenie jest zatem wskazane szczególnie dla osób szukających sposobu na rozwiązanie problemów związanych z tym organem. Nie jest przeznaczone dla dzieci i nie powinno być stosowane przez kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Łuski babki jajowatej i babki płesznik zawarte w suplemencie poprawiają prawidłowe funkcjonowanie jelit. Warto wspomnieć także o obecności jarmużu, który jest niezwykle często stosowany w diecie sportowców. Z kolei błonnik kakaowy w znaczący sposób skraca czas pasażu jelitowego oraz zwiększa masę stolca.

Wystarczy od 1 do 2 saszetek produktu dziennie. Ich zawartość najlepiej wymieszać z wodą, ulubionym koktajlem, jogurtem, zupą czy codzienna sałatką. Co ważne, suplement nie zawiera substancji konserwujących, substancji słodzących, przeciwzbrylających czy wypełniających.

Ważne, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji produktu. Suplement diety nie powinien być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety, należy tez pamiętać o piciu dużych ilości wody, około 2–3 litrów dziennie.

Dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie dnia od wypicia na czczo szklanki wody z sokiem z cytryny i łyżką miodu np. manuka. To nie tylko doskonały zastrzyk energii, ale również skuteczny sposób na pobudzenie pracy naszych jelit.

 

Babka jajowata na zaparcia i prawidłowy cholesterol

Babka jajowata spotykana jest na terenach o dużym nasłonecznieniu i nawodnieniu. Znajdziemy ją głównie w Hiszpanii i na Wyspach Kanaryjskich. Uprawiana jest również w Indiach, USA i Brazylii. Często wykorzystywana jest w ziołolecznictwie i kosmetyce. Zawiera ponadto cenne substancje czynne jak: cukry, fitosterole, olejki, śluzy, hemicelulozę, aukubinę, alkaloidy monoterpenowe i triterpenowe.

 

Babka płesznik – babka śródziemnomorska

Babka płesznik pochodzi z zachodniego rejonu Morza Śródziemnego i często bywa nazywana babką śródziemnomorską. Występuje też w Afryce, Azji, uprawiana jest także w Polsce. Babka płesznik stanowi źródło cennego błonnika. Jej nasiona pomagają także utrzymać właściwy poziom cholesterolu we krwi.

 

Aloes – lek na całe zło?

Aloes stosowany był już w starożytności zarówno w obszarze medycyny naturalnej, jak i kosmetyki. Od lat cieszy się opinią rośliny o wielu zastosowaniach. Obecnie służy przede wszystkim jako surowiec kosmetyczny oraz produkt spożywczy, jest także składnikiem wielu leków i preparatów ziołowych.

Aby przetrwać w miejscach, gdzie dostęp do wody jest ograniczony, aloes wyposażony jest w tkankę, która służy do gromadzenia wilgoci. Najcenniejszy jest miąższ zawarty w liściach rośliny, który choć składa się w 96% procentach z wody, zawiera mnóstwo innych składników, które mogą pozytywnie wpłynąć na nasze ciało.

 

Jarmuż – nie tylko do sałatek

Jarmuż to odmiana kapusty o zielonych i karbowanych liściach, wykorzystywana jako składnik wielu potraw. Zyskał szczególną popularność w XXI wieku, kiedy to zaczął być integralnym składnikiem diet wegańskich i wegetariańskich. 

Pierwsze uprawy jarmużu powstały już jednak ponad 2200 lat temu. Starożytni Rzymianie doceniali jego właściwości, propagując je zresztą w całej ówczesnej europie. Z czasem, zwłaszcza po okresie średniowiecza, jarmuż stracił na znaczeniu i ustąpił miejsca innym warzywom. Dziś jednak przeżywa prawdziwy renesans popularności. Jest ceniony zwłaszcza przez sportowców i wszystkie osoby prowadzące aktywny tryb życia. 

 

Błonnik kakaowy i jego rola

 

Błonnik jest niezwykle istotnym składnikiem współczesnych diet. To składnik budulcowy wielu tkanek roślinnych, m. in. roślin nasion strączkowych czy produktów zbożowych, które są wyjątkowo cennym źródłem tego włókna. Dla przykładu, w 100 g otrębów pszennych znajdziemy aż ok. 42 g błonnika pokarmowego.

Błonnik pokarmowy możemy podzielić na dwa rodzaje: błonnik rozpuszczalny oraz błonnik nierozpuszczalny. Oba typy włókna pokarmowego spełniają różne role w naszym organizmie. Błonnik rozpuszczalny zapewnia uczucie sytości i ułatwia wypróżnianie. Wynika to z faktu, iż w kontakcie z wodą tworzy on galaretowaty żel o dużej objętości, wypełniając jednocześnie żołądek. Błonnik nierozpuszczalny to z kolei włókno charakteryzujące się zdolnością do pochłaniania wody i pęcznienia. 

Błonnik kakaowy obecny w suplemencie ProOczyszczenie, stanowi natomiast substancje balastową, która skraca czas pasażu jelitowego oraz zwiększa masę stolca. Otrzymuje się go z prażonej łuski kakaowej, poddając oczyszczeniu, sterylizacji i mikronizacji. 

 

[1] http://www.izz.waw.pl/en/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/530-zapraszamy-na-konferencje-warzywa-owoce-i-soki-w-prewencji-przewleklych-chorob-niezakaznych

(0 Votes)

DrGaja

DrGaja napęd na zdrowie

Śledź nas na Instagramie @drgaja