Drukuj
Dieta

żurawina na jakie dolegliwości właściwości

Na jakie dolegliwości może pomóc żurawina?

Żurawinę znamy przede wszystkim z korzystnego wpływu na profilaktykę i przebieg chorób związanych z układem moczowym. Jednak owoce żurawiny mogą być z powodzeniem stosowane także w innych schorzeniach i zaburzeniach. Właściwości żurawiny wynikają przede wszystkim z zawartości w niej związków o charakterze polifenoli. Czym są polifenole oraz ile żurawiny dziennie powinniśmy zjadać, by wykorzystać w pełni potencjał tej rośliny? Dowiedz się z artykułu!

 

Charakterystyka żurawiny

Zanim przedstawimy konkretne, zbadane przez naukowców cechy żurawiny, jakie mogą wpłynąć na nasze zdrowie, warto przedstawić ten owoc.

Żurawina wielkoowocowa, z łac. Vaccinium macrocarpon to roślina pochodząca z terenów Ameryki Północnej. Jej najważniejszym elementem jest owoc, czyli jagoda o bordowym, ciemnoczerwonym kolorze.

Żurawina jako roślina zaliczana jest do krzewów, kwitnie w miesiącach czerwiec-sierpień, a następnie wytwarza wspomnianą jagodę, która dojrzewa przez kolejne trzy miesiące. Owoce żurawiny zbiera się zatem w okresie (późnej) jesieni. A co takiego w sobie zawierają, że właściwości żurawiny są wykorzystywane nawet w ziołolecznictwie?

 

Jakie są właściwości żurawiny?

100 gramów świeżych owoców żurawiny zawiera około:

Ponadto żurawina jest źródłem fitozwiązków takich, jak: terpeny (np. alfa-terpinen), alkohole (np. alkohol benzylowy, benzoesan benzylu), aldehydy, ketony, kwasy organiczne oraz fenolowe (w tym cytrynowy, kawowy, galusowy i chinowy) oraz związki aromatyczne, glikozydy, sterole, nienasycone kwasy tłuszczowe.

Nie można nie wspomnieć także o szerokiej gamie flawonoidów, antocyjanów i flawonoli – związków polifenolowych, które charakteryzują owoc żurawiny i tym samym są odpowiedzialne za jej korzystny wpływ na ludzkie zdrowie. Warto dodać, że wiele związków wspomnianych powyżej jest unikalnych właśnie dla owoców żurawiny i nie znajdziemy ich w innego rodzaju owocach.

A zatem – jak konkretnie żurawina może oddziaływać na ludzki organizm?

zdrowie żurawina właściwości wartości odżywcze

Żurawina jest naturalnym źródłem różnorodnych wartości odżywczych

 

Żurawina – na co pomaga?

Pierwsze udokumentowane doniesienia o prozdrowotnym wpływie żurawiny pochodzą z XVII wieku! Wtedy stosowano ją przede wszystkim jako preparat na rany. Od tamtego czasu naukowcom udało się odkryć, że żurawina może charakteryzować się działaniem:

Może być zatem z powodzeniem wykorzystywana w takich schorzeniach, jak:

Nierzadko suszona żurawina stosowana jest także na zaparcia. Niektórzy wierzą też we właściwości odchudzające żurawiny, jednak tej cechy nie można bezpośrednio przypisywać tym owocom.

 

Żurawina do herbaty czy syrop z żurawiny?

Świeże owoce żurawiny są bardzo kwaśne – mają niskie Ph, za czym idzie jednocześnie działanie prozdrowotne, ale także konieczność stosowania żurawiny w innych formach. Dlatego też na rynku mamy do wyboru wiele produktów na bazie żurawiny, których wpływ prozdrowotny może być niemalże identyczny, jak ten cechujący świeże owoce. Mowa tu zwłaszcza o sokach i syropach żurawinowych, ale z powodzeniem możemy wybierać także kapsułki z ekstraktem z owoców (suplementy) czy konfitury, dżemy.

 

Jak stosować żurawinę?

To, ile żurawiny dziennie stosować, zależy oczywiście od formy i rodzaju produktu, jaki wybierzemy. Jednak w badaniach naukowych, w których potwierdzono pozytywny wpływ owoców żurawiny na zdrowie, wykorzystywano zwykle do 100-300 gramów owoców na dzień. W przeliczeniu na 100% sok z żurawiny byłoby to 50-150 ml, zaś jeśli chcielibyśmy jeść suszoną żurawinę zamiast świeżej – to musiałoby to być około 7-10 gramów dziennie.

W przypadku tej ostatniej warto zadbać o to, by była to suszona żurawina bez dodanego cukru– w tym celu trzeba sprawdzać etykietę produktu lub przygotowywać domowe suszone owoce.

 

Ile żurawiny stosować?

Warto jednak pamiętać, że tak jak większość produktów roślinnych, tak i żurawinę należy spożywać w rozsądnych ilościach. Ostrożność w stosowaniu owoców żurawiny i preparatów z żurawiny powinny zachować przede wszystkim osoby cierpiące na problemy z krzepliwością krwi, stosujące lek warfarynę.

Ponadto żurawina zawiera szczawiany – a te mogą zwiększać ryzyko pojawienia się i rozwoju kamicy nerkowej (szczawianowej). Również osoby cierpiące na niedobór wapnia w organizmie powinny rozsądnie dawkować sobie żurawinę, gdyż wspomniane szczawiany w niej zawarte mogą zaburzać wchłanianie wapnia z pokarmów w układzie pokarmowym.

 

Literatura

  1. Gryszczyńska A.: Żurawina amerykańska (Vaccinium macrocarpon) – lek na problemy urologiczne. Przegląd Urologiczny. 2010/11/5 (63), s. 31-40.
  2. Baranowska M. i wsp.: Antyoksydacyjne i przeciwdrobnoustrojowe właściwości bioaktywnych fitozwiązków żurawiny. Postepy Hig Med Dosw (online), 2016; 70, s. 1460-1468.
Dieta
Odsłony: 241
(1 Vote)