Żyjemy w świecie, w którym każdy z nas bombardowany jest przez niezliczone ilości przekazów reklamowych. Efektem tego jest pewien istotny problem – ludzie nie przyswajają każdego z nich w takim samym stopniu. Czy dotyczy on również reklam żywności i czy ich treść może być dla odbiorców w jakikolwiek sposób edukacyjna?

Okazuje się, że reklama może być pozytywnie wykorzystywana w nowoczesnej edukacji żywieniowej. Promowane współcześnie zdrowe nawyki żywieniowe oraz produkty, takie jak na przykład orzechy, woda, owoce, warzywa, ryby czy produkty o obniżonej zawartości cukru, są wszechobecne w mediach i coraz częściej postrzegane jako synonim dobrego wyboru dla zdrowia. Należy pamiętać, iż oprócz reklam promujących zdrowy tryb życia, są jeszcze rywalizujące z nimi  te fast foodów, które stanowią ogromną konkurencje dla promocji „fit lifestyle’u”.

Reklama jest jednym z najbardziej zauważalnych przejawów działań marketingowych. Zawsze wywołuje emocje, nigdy nie jest obojętna, co jest równoznaczne z tym, iż pozostaje w pamięci - Anna Kubiak, Maria Kuleczka-Raszewska

Oddziaływanie reklam na wybory konsumenckie

Reklama artykułów żywieniowych, z kategorii zdrowej i rekomendowanej przez specjalistów żywności może pozytywnie wpływać na ukształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży.

Na łamach Journal of Pediatrics opublikowano niedawno wyniki niezwykle ciekawego badania. Mianowicie, w ramach eksperymentu, pomiędzy bajkami oglądanymi przez dzieci puszczano reklamy frytek i krojonych jabłek. Respondenci, po obejrzanych reklamach, mogli wybrać kupon na frytki albo na jabłka. Badanymi osobami były wspomniane dzieci, których rodzice, dla podtrzymania wiarygodności i prawidłowości metodologicznej badania, zachowywali się neutralnie (dzieci odbierały komunikowane do nich przekazy bez nacisku), a także grupa, namawiana przez rodziców do zdrowego stylu odżywiania się.

Badania wykazały, iż puszczane reklamy mają ogromny wpływ na decyzje młodych uczestników badania. Na bazie wyników, naukowcy doszli do wniosku, iż wykorzystanie  w reklamie autorytetu bądź postaci z bajki, może znacząco pomóc w wybieraniu zdrowych produktów, czy próbowania nowych smaków. Komunikaty kierowane do odbiorców, aby mieć wartość edukacyjną, muszą też być pomysłowe i nietuzinkowe, inaczej reklama nie będzie wstanie oddziaływać na późniejsze wyboru konsumenckie.

Badanie to pokazuje, że nawet w tak niewiarygodnym zjawisku, jakim jest reklama, drzemie potencjał edukacyjny. Warto zatem zadbać, aby zarówno producenci żywności, jak i obsługujące ich agencje marketingowe, zawierały w swoich przekazach sprawdzone i wartościowe z edukacyjnego punktu widzenia informacje. Jeśli bowiem my, jako konsumenci, będziemy skutecznie komunikować producentom, że zależy nam na zdrowej i naturalnej żywności, ci nie będą mieć wyboru i zaproponują nam produkt, który faktycznie spełnia nasze oczekiwania i jest wart wydania na niego pieniędzy.