Nie trzeba nikogo przekonywać, że owoce są źródłem cennych dla zdrowia witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i błonnika. Dlatego warto je włączyć do codziennej diety. Są także źródłem cukrów prostych, które dostarczają nam energię. To właśnie zawartość cukrów prostych oraz wysoki indeks glikemiczny niektórych owoców sprawia, że spożywanie ich wieczorem stało się dyskusyjne.

Owoce to źródło cennych składników odżywczych, ale także cukrów prostych
Owoce to źródło cennych składników odżywczych, ale także cukrów prostych

Owoce obfitują w enzymy, sole mineralne, takie jak potas, magnez, miedź czy mangan, a także błonnik, antyoksydanty, witaminy A, E, C oraz flawonoidy. Zawierają również naturalne cukry proste: glukozę, fruktozę i sacharozę. Dietetycy zalecają kilka porcji owoców w ciągu dnia. Ważne, by nie przekroczyły one 0,5 kg i były jedzone o odpowiedniej porze.

Najlepiej na śniadanie

Owoce to idealne rozwiązanie na śniadanie. Rano enzymy trawienne są najbardziej aktywne, a to gwarantuje szybkie strawienie posiłku bez ryzyka odłożenia zbędnej tkanki tłuszczowej. Ponadto cukry proste efektywnie działają na nasz mózg, a witaminy pobudzają do działania już od wczesnych godzin rannych.

Dobrym rozwiązaniem jest spożywanie owoców w ciągu dnia, unikając zjadania dużych porcji jednorazowo. W przeciwnym razie bilans energetyczny staje się dodatni (czyli więcej kilokalorii spożywamy niż zużywamy), a to może skutkować wzrostem masy ciała.

Owoce – idealne rozwiązanie na śniadanie
Owoce – idealne rozwiązanie na śniadanie

A wieczorem…

Ostatni posiłek powinniśmy zjeść około 2–3 godziny przed snem. Organizm potrzebuje bowiem czasu, by spalić dostarczone kalorie i strawić to, co zjedliśmy. Wieczorne jedzenie owoców niestety sprzyja przybieraniu na wadze. Pod koniec dnia zdolność insulinowa, czyli zdolność do trawienia cukrów spada. Owoce mogą również fermentować w jelitach w czasie snu oraz powodować uciążliwe wzdęcia i gazy.

Kiedy cukier zawarty w owocach zostaje strawiony, poziom energii spada, więc po pewnym czasie znów czujemy się głodni. A to może sprzyjać nocnemu podjadaniu.

Szczególnie należy uważać na jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, banany, czereśnie czy arbuzy.

Wieczorem powinniśmy także unikać owoców cytrusowych, ponieważ mogą powodować trudności z zapadnięciem w sen, a czasami problemy gastryczne objawiające się zgagą. Znaczne ilości fruktozy mogą także wywołać biegunkę i problemy żołądkowe lub przyczyniać się do powstawania wzdęć, co zmniejsza komfort snu.

Unikajmy owoców cytrusowych
Unikajmy owoców cytrusowych

Jeżeli już musimy

Jeśli wieczorem nie możemy powstrzymać się przed sięgnięciem po owoc, wybierajmy owoce z niskim indeksem glikemicznym, takie jak porzeczki, jagody, maliny czy truskawki.

Ważne, by kontrolować wielkość porcji. Owoce można dodać np. do jogurtu naturalnego lub kefiru, ponieważ obecność białka i tłuszczu obniży ładunek glikemiczny posiłku i spowolni tempo wchłaniania cukrów.

Wybierajmy owoce z niskim indeksem glikemicznym
Wybierajmy owoce z niskim indeksem glikemicznym

Na zjedzenie porcji owoców wieczorem mogą sobie pozwolić osoby zdrowe i aktywne fizycznie. Dzięki aktywności fizycznej cukier zostaje szybciej spalony. U osób mniej aktywnych nadmiar cukrów zawartych w owocach może odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej.