7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

Kofeina – sposób na mniejszą tkankę tłuszczową?

Kofeina na ogół nie kojarzy nam się z pozytywnym wpływem na nasz organizm. Eksperci konsekwentnie odradzają picie kawy czy też mocnej herbaty, wskazując na ich negatywne działanie m.in. na układ krwionośny. Okazuje się jednak, że oprócz pobudzania organizmu, zawarta we wspomnianych napojach kofeina może pełnić również inną istotną rolę w ludzkim ciele. Badania pokazały bowiem, że posiada ona właściwości hamujące przyrost tkanki tłuszczowej. Czy nadchodzi zatem kofeinowa rewolucja w codziennym żywieniu?

Kofeina – sposób na mniejszą tkankę tłuszczową?

Kofeina jako metoda utrzymania prawidłowej wagi ciała?

Naukowcy z Univeristy of Michigan postanowili sprawdzić, na ile kofeina może wpływać na kontrolowanie masy ciała. Zbadali w tym celu dwie grupy szczurów, z których jedna spożywała bezkofeinową herbatę mate, zaś druga – bogatą w kofeinę.

Zwierzęta przez cztery tygodnie spożywały identyczna dietę, zawierającą 40% tłuszczu, 45% węglowodanów i 15% białka. Obie grupy różniły się jedynie zawartością kofeiny w rzeczonej herbacie mate. Warto zaznaczyć, że dawki kofeiny, jakie dostarczono jednej z grup szczurów odpowiadały ilością czterem filiżankom kawy wypitym przez człowieka.

Kofeina – sposób na mniejszą tkankę tłuszczową?

Wyniki – kofeina redukuje tkankę tłuszczową!

Rezultaty badania okazały się być zaskakujące. Szczury, które spożywały herbatę mate z kofeiną zyskały 16% mniej masy ciała i aż 22% mniej tkanki tłuszczowej niż zwierzęta, które spożywały herbatę bez kofeiny. Jak to możliwe?

Naukowcy wskazują, że spożywanie kofeiny wpływa na zmniejszenie wydzielania tzw. Fasn, czyli genu syntezy kwasu tłuszczowego. To związek, który jest zaangażowany w syntezę kwasów tłuszczowych z glukozy. Innymi słowy, kofeina hamowała w pewnym stopniu procesy związane z przekształcaniem cukrów (np. ze spożywanych przez nas słodyczy) w tkankę tłuszczową. Kofeina wykazała także działanie ograniczające wydzielanie genu lipazy lipoproteinowej (Lpl), dodatkowo wpływając na hamowanie procesu powstawania „zbędnego balastu” na ciele. [1]

W kolejnych latach naukowcy z Michigan planują rozszerzyć badanie o próby przeprowadzane na ludziach. Pozwolą one wskazać, na ile spożywanie kawy i herbaty może być skutecznym sposobem zapobiegania nadwadze oraz przeciwdziałania otyłości. Potwierdzenie pozytywnego wpływu kofeiny na te obszary pozwoli także przygotować nowe terapie związane z późniejszymi zaburzeniami metabolicznymi.

[1] https://www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191220074245.htm

(0 Votes)

mgr Milena Grzywińska

Promotorka zdrowego odżywiania i stylu życia. Ukończyła studia magisterskie w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku Dietetyka w 2016 roku. W trakcie studiów odbyła liczne praktyki w placówkach szpitalnych, poradniach dietetycznych oraz zakładach produkcji żywności. Od tego czasu swoje doświadczenie poszerzała poprzez pracę w Poradni Chorób Metabolicznych, konsultacje pacjentów szpitalnych, a także opracowywanie indywidualnych jadłospisów. Prowadzi pacjentów klinicznych m.in. po zabiegach chirurgicznych, cukrzycowych, otyłych, z zaburzeniami hormonalnymi oraz alergiami i nietolerancjami pokarmowymi. W wolnym czasie uwielbia testować nowe przepisy, którymi dzieli się ze swoimi pacjentami. Najważniejsza zasada to: szybko, zdrowo i smacznie.