Drukuj
Dieta

 jedzenie media odżywianie wpływ mediów

Jaki jest wpływ mediów na odżywianie?

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez telewizji, radia czy Internetu. Media stały się nieodłączną częścią naszego życia. Media bawią, uczą, dają rozrywkę oraz pozwalają na odpoczynek czy relaks po długim, ciężkim dniu czy podczas przerwy w pracy. Musimy mieć jednak świadomość, że wywierają także duży wpływ na nasz światopogląd czy też wybory życiowe – również te, które dotyczą jedzenia. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jaki jest wpływ mediów na odżywianie!

 

Jaka jest rola mediów?

Jak wspomniałam, media odgrywają w życiu człowieka istotną rolę i pełnią bardzo różne funkcje. Musimy jednak pamiętać, że oprócz tego, że dzięki nim możemy znaleźć wiele cennych informacji ze świata, a także sporo nauczyć, korzystanie z nich ma także negatywne konsekwencje.

Warto zauważyć, że media mają wpływ praktycznie na każdy aspekt życia człowieka – jego zainteresowania, system wartości, marzenia, dietę. Ponadto inspirują do pewnych działań i ukazują wzory do naśladowania. Dlatego tak istotne jest, aby nie wierzyć wszystkiemu, co jest przedstawiane w telewizji czy Internecie i zawsze sprawdzać, czy dane informacje są prawdziwe oraz czy warto kierować się nimi w naszym życiu.

 

Wzorce żywieniowe przedstawiane w mediach

Ostatnimi czasy, zarówno w telewizji, Internecie, jak i prasie pojawia się coraz więcej informacji na temat odżywiania i reklam produktów żywnościowych, które masowo wprowadza się na rynek. Możemy jednak dostrzec, że w kwestii odżywiania media często oddziałują na ludzi w dwojaki sposób i przekazują im sprzeczne informacje.

W reklamach często promuje się wysoko przetworzone produkty żywnościowe, takie jak fast foody czy słodycze. Ot, choćby włączając telewizję w okresie przedświątecznym, możemy zauważyć, że firm, które reklamują swoje pięknie przystrojone słodycze, jest bardzo dużo i często wręcz ciężko sobie wyobrazić, żeby dać komuś świąteczny prezent bez dorzucenia do niego czegoś słodkiego.

Musimy jednak pamiętać, że nadmierne spożywanie tego typu żywności może bardzo szybko doprowadzić do rozwoju nadwagi czy otyłości, a wraz z nimi spowodować powstanie innych chorób współistniejących.

Z drugiej jednak strony media kreują wzorzec szczupłej, bardzo zadbanej sylwetki zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W telewizji, prasie czy Internecie pełno jest zdjęć czy programów, w których udział biorą osoby z pięknym, wysportowanym, czasem wręcz „sztucznym” ciałem bez skazy.

Niestety, takie obrazy mogą wywoływać wiele kompleksów, szczególnie u młodych ludzi. Chcąc dorównać swoim idolom, często przechodzą na niebezpieczne, zbyt restrykcyjne diety oraz nadmiernie trenują. Tego typu zachowania mogą doprowadzić do rozwoju różnych zaburzeń odżywania, na przykład: ortoreksji, bigoreksji, anoreksji czy bulimii.

 

Jaką dietę promują media?

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Obecnie w mediach promowane są bardzo różne diety oraz produkty żywnościowe. Najczęściej wpływa na to obowiązująca moda i zapotrzebowanie na konkretną żywność.

Jak wspomniałam, z jednej strony w mediach można zaobserwować pojawianie się reklam, które promują niezbyt zdrową żywność, a z drugiej, coraz częściej poleca się produkty „fit”, które mają pomagać w utrzymaniu pięknej sylwetki. Nierzadko zdarza się też, że reklamowana, pozornie zdrowa żywność ma w swoim składzie niepotrzebne dodatki, które spożywane w nadmiarze mogą negatywnie wpływać na organizm człowieka.

Niestety, w mediach nie promuje się jedynie zdrowych nawyków żywieniowych, które zachęcają do stosowania się do indywidualnie dopasowanej, racjonalnej diety. Przeglądając strony internetowe, możemy trafić na opisy diet, takich jak dieta śpiącej królewny, dieta widelcowa, dieta ciasteczkowa, dieta zasadowa, dieta kolorowa, dieta wacikowa czy kapuściana i wiele, wiele innych. Stosowanie ich ma pomóc w szybkim schudnięciu oraz uzyskaniu wymarzonej figury. Jednak reguły tych diet są bardzo restrykcyjne i mają tak naprawdę negatywny wpływ na zdrowie człowieka – mogą bowiem doprowadzić nawet do wyniszczenia organizmu. Dlatego tak ważne jest, aby pozyskiwać informacje dotyczące diety i produktów żywnościowych ze sprawdzonych źródeł informacji.

jedzenie social media trendy wizerunek

Szukając informacji na temat odżywiania, warto wybierać sprawdzone źródła

 

Czy media społecznościowe stanowią dobre źródło informacji na temat diety?

Przeprowadzone badania wskazują, że media społecznościowe są obecnie głównymi źródłami informacji na temat zdrowia osób w różnym wieku. Musimy mieć jednak świadomość, że niektóre publikowane treści nie mają potwierdzenia w badaniach naukowych i stosowanie się do nich może mieć negatywne skutki. 

Istnieje jednak wiele profili, na których znajdują się naprawdę rzetelne informacje dotyczące aspektów zdrowotnych czy żywieniowych. Takie treści najczęściej tworzą specjaliści w danej dziedzinie, którzy przy ich przygotowywaniu posługują się licznymi badaniami oraz doniesieniami ze świata nauki. Dlatego bardzo ważne jest, aby zapoznawać się z informacjami o autorze danego profilu, bloga czy też kanału na YouTube.

 

 

Czy warto korzystać z mediów w celu uzyskania informacji o zdrowym odżywianiu? 

Jasne, że tak! W dzisiejszych czasach dzięki telewizji, Internetowi czy nawet radiu możemy dowiedzieć się wiele na temat prawidłowego żywienia. Powstają liczne, wartościowe programy telewizyjne, dzięki którym można nauczyć się między innymi, w jaki sposób czytać składy produktów czy też jak ugotować szybko zdrowy obiad. Coraz więcej dietetyków decyduje się także na prowadzenie bloga czy profilu dotyczącego żywienia, gdzie dzielą się z ludźmi swoją wiedzą zdobytą na studiach oraz odbytych szkoleniach.

Ponadto w Internecie można znaleźć liczne badania naukowe, które stanowią doskonałe źródło informacji o tym, w jaki sposób odżywiać się przy konkretnej jednostce chorobowej. Jeżeli jednak masz wątpliwości, czy informacje, które znalazłeś, są rzetelne, koniecznie skonsultuj się ze specjalistą, zanim się do nich zastosujesz. Podczas wizyty u dietetyka koniecznie zapytaj się, jakie blogi, czasopisma, programy telewizyjne czy audycje radiowe na temat żywienia są godne polecenia. Dzięki mediom można dowiedzieć się bardzo wiele, jednak wiedzę warto czerpać z informacji, które są prawdziwe i potwierdzone przez specjalistów!

 

Bibliografia:

1) Paulina Możdżonek, Katarzyna Antosik, „Kreowanie trendów dietetycznych przez media i ich wpływ na rozwój zaburzeń odżywiania się”, Piel Zdr Publ. 2017;7(2):159–164

2) Anna Majda, Katarzyna Braszczyk, „Rola mediów w powstawaniu zaburzeń odżywiania u młodzieży w wieku dojrzewania”, Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (1): 34–42

3) Maria Zadarko-Domeradzka, Emilia Zadarko, „Nowe media jako narzędzie edukacji zdrowotnej i modelowania zachowań współczesnego społeczeństwa”, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/19/2017

Dieta
Odsłony: 1423
(0 Votes)