7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

 

Jak niszczymy nasz organizm?

 

Coraz częściej nieświadomie odcinamy się od naszego ciała. Wciąż pędząc, skupiając się na świecie zewnętrznym, tracimy z nim kontakt, ignorując sygnały, które nam daje. Traktujemy je coraz bardziej przedmiotowo i nie szanujemy, postrzegając je za niezniszczalne. Tymczasem ma ono swoje potrzeby.

  • Niszczenie organizmu – na czym polega?
  • Rola aktywności fizycznej
  • Produkty, które niszczą organizm
  • Ile snu dziennie?
  • Oczyszczanie organizmu

 

Czas na to, abyśmy odpowiedzieli sobie na kilka ważnych pytań: czy z czystym sumieniem możemy powiedzieć, że jesteśmy przyjacielem naszego ciała, dbamy o nie i wiemy, czego potrzebuje?

Jeśli do przyjaźni z naszym ciałem daleko, najwyższa pora to zmienić. Przyglądajmy się, jak funkcjonuje, co działa dobrze, a gdzie są problemy. Gdzie odczuwamy przyjemność, gdzie dyskomfort czy ból. Na koniec zadajmy sobie pytanie: jak możemy lepiej o nie zadbać?

 

Rola aktywności fizycznej

Na co dzień spędzamy czas głównie w pozycji siedzącej. Sprzyja temu rozwój nowych technologii oraz nieograniczony dostęp do usług. Nasi przodkowie zużywali natomiast znacznie więcej energii do pracy fizycznej i uprawy roli, mając jednocześnie trudniejszy dostęp do żywności. Jeszcze w latach 80., dzieci chodząc do szkoły przemierzały często po kilka kilometrów, a i dorośli jeżdżąc do pracy częściej korzystali z komunikacji publicznej.

Współcześnie do pracy jedziemy zazwyczaj samochodem, gdzie prawie 8 godzin spędzamy w siedzącej, często w mało ergonomicznej pozycji, a w domu lądujemy na kanapie przed telewizorem, komputerem ze smartfonem w ręku. Nawet do sklepu oddalonego kilkaset metrów podjeżdżamy autem. Nic więc dziwnego, że rola aktywności fizycznej w naszym codziennym życiu jest mocno zmarginalizowana. Tymczasem jej brak ma duży wpływ na niszczenie organizmu.

Często w ramach różnych zrywów fundujemy sobie zbyt intensywne ćwiczenia, które mogą wywołać różnorodne dolegliwości. Nadmiar ćwiczeń wywołuje również stres a przecież podejmujemy je, by go właśnie odreagować. Wart również zauważyć, że często stosujemy przy okazji złą dietę, co dodatkowo niszczy nasz organizm. Mięsnie do regeneracji potrzebują bowiem określonych makro i mikroskładników, które pozwolą im się odbudować po wysiłku.

Pamiętajmy także, że ćwiczenia powinny być przyjemnością, a nie męczarnią. Nasze ciało potrzebuje regularnego ruchu, ale wykonywanego tak, by go nie przeciążyć. Nie rywalizujmy w pogoni za wynikami.

 

Produkty, które niszczą organizm

Postęp cywilizacyjny sprawia, że żyjemy coraz szybciej, mając coraz łatwiejszy dostęp do przetworzonego, łatwego do spożycia pożywienia. Pochłaniamy też więcej kalorii, niż jesteśmy w stanie spożytkować na czynności podejmowane w ciągu dnia. Zła dieta w znaczący sposób przyczynia się do niszczenia organizmu.

Przed rozpoczęciem wprowadzania zdrowych nawyków żywieniowych, warto najpierw zapoznać się z zasadami nowej piramidy żywieniowej. To podstawa zdrowego odżywiania, tak istotnego w naszym codziennym funkcjonowaniu.

Według wspomnianej piramidy najważniejsze są warzywa i owoce. Powinno być ich w diecie najwięcej. Dalej są produkty zbożowe, nabiał, a dopiero na samym końcu mięso, ryby i tłuszcze. To właśnie według tych zasad najlepiej jest komponować swoją dietę.

Jeżeli do tej pory odżywialiśmy się nie najlepiej, nagłe przejście na dietę może być szokiem dla naszego organizmu i może zacząć się buntować. Należy go przygotować na zmianę w sposobie żywienia. Najlepiej stopniowo wprowadzać nowe nawyki, zaczynając od małych kroków. Słuchajmy naszego ciała!

Warto samemu przygotować nasze dania z jak najbardziej naturalnych produktów. Produkty mocno przetworzone zawierają wiele konserwantów, dodatków i barwników szkodliwych dla naszego organizmu.

W poszukiwaniu produktów, które niszczą nasz organizm, warto przemyśleć także związek między alkoholem a funkcjonowaniem naszego ciała. Choć przysłowiowa „lampka wina do obiadu” nie może być uznana za szkodliwą, powinniśmy uważać z nadużywaniem popularnych „procentów”. Ich nadmiar utrudnia bowiem regenerowanie organizmu, wpływając także negatywnie na większość jego funkcji.

 

Jak sen wpływa na organizm?

Sen pełni bardzo ważną rolę w naszym życiu, wpływając na nasz rozwój, kondycję i urodę. Dobry sen sprzyja regeneracji całego organizmu, zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną oraz wyjątkowo korzystnie wpływa na pracę ośrodkowego układu nerwowego. Odpowiada za prawidłową gospodarkę hormonalną, oszczędność energii, poprawę pamięci i funkcjonowanie neuronów. Sprawny umysł warunkuje z kolei odpowiednią pracę pozostałych części naszego ciała. Jeśli zatem zastanawiamy się, jak dbać o swój organizm, zwrócenie uwagi na lepszy sen powinno być pierwszą kwestią, o którą należy się zatroszczyć.

Ile snu potrzebujemy dziennie? Zapotrzebowanie na sen jest zróżnicowane w zależności od wieku i indywidualnych predyspozycji, bardzo ważny jest także rytm snu. Niektóre osoby potrafią wyspać się już w ciągu 4 godzin, inni potrzebują do tego ponad 9 godzin. To sprawa bardzo indywidualna. U dorosłego człowieka sen trwa zwykle 79 godzin. Dobrymi wskaźnikami jego optymalnej długości są odprężenie oraz uczucie lekkości po przebudzeniu oraz energia do działania.

Różne czynniki mogą zaburzać długość i jakość snu oraz jego rytm, co skutkuje niewyspaniem i przykrymi konsekwencjami. Pojawia się rozkojarzenie, pogorszenie nastroju, koncentracji i pamięci oraz opóźniony refleks.

W poszukiwaniu sposób, które pozwolą nam ukrócić niszczenie organizmu, świetnym pomysłem będzie chwila odpoczynku. Urlop, wyjazd czy choćby kilka chwil oddechu to niezwykle potrzebny naszemu ciału moment, w którym regeneruje się nie tylko fizycznie, ale i psychicznie. Bez odpowiedniej dawki odpoczynku ludzie stają się mniej produktywni, bardziej rozdrażnieni. Powoduje to potem problemy w pracy, które mogą skutkować wypaleniem zawodowym, a nawet depresją. To z kolei może powodować dalsze osłabienie organizmu i różnorakie dolegliwości.

 

Zdrowe odżywianie i oczyszczenie organizmu

Dbanie o ciało to także suplementacja i uważność w obszarze jego codziennego funkcjonowania. Warto pomyśleć przede wszystkim o oczyszczaniu organizmu – zwłaszcza w obszarze metabolizmu i pracy jelit. Przydatne w tym obszarze mogą się okazać naturalne suplementy diety, takie jak ProOczyszczenie od DrGaja. To mieszanka wyciągów z kwiatu czarnego bzu i jeżówki, ekstraktów z owoców dzikiej róży oraz czarnego bzu, a także rutyny, polecana osobom szukającym bezpiecznego sposobu na poprawę pracy jelit. Te zaś są narządem, który jest szczególnie narażony na wszelkie praktyki związane z niszczeniem organizmu.

Warto pamiętać także o potrzebie wzmacniania odporności. Częste przeziębienia i ogólne osłabienie mogą bowiem skutecznie utrudnić regenerację organizmu. Dostarczanie witaminy C, której nie możemy wytworzyć samodzielnie, odgrywa zatem niezwykle istotną rolę w budowaniu ogólnej sprawności naszego ciała.

.

(0 Votes)

Dr Gaja

Matka natura, matka ziemia i żywicielka, która łączy to, co daje przyroda z badaniami i wiedzą ekspertów. Jej celem jest zbliżanie Was - czytelników - do natury i wskazywanie tych pomysłów na codzienne funkcjonowanie i dietę, które pozwolą Wam żyć w harmonii, szczęściu i zdrowiu. Dzięki naturalnym produktom i wartościowym, merytorycznym poradom, osiągnięcie tego stanu będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek 🌱