7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

dieta zero waste jedzenie bez marnowania żywności

Jak nie marnować żywności? Kuchnia zero waste

Marnowanie żywności to problem globalny. Niestety, ludzie marnują ilości jedzenia liczone w miliardach ton rocznie! Wyliczono, że tyle żywności, ile zostało zmarnowane w 2013 roku, wystarczyłoby do wyżywienia wszystkich Polaków przez aż 66 lat. Dane są zatrważające, dlatego warto pochylić się nad tym, jak przetwarzanie resztek jedzenia może uratować nas przez marnotrawstwem. Jakie są rozwiązania na kuchnię zero waste? Poznaj nasze praktyczne porady na gotowanie bez resztek.

 

Jak wygląda kuchnia zero waste?

Ogromna część jedzenia marnowana jest, już na pierwszych etapach jego produkcji. Czyli u rolnika, podczas przetwarzania, a także w sklepach. Jednak w niniejszym artykule zajmiemy się ostatnim ogniwem tego łańcucha – czyli naszą domową kuchnią. Pojedyncze gospodarstwa domowe mogą bowiem wiele zrobić, by wpłynąć na wyniki podawane w kolejnych latach w raportach na temat żywności.

Idea zero waste polega na tym, by maksymalnie wykorzystywać resztki jedzenia. A czym są resztki? Poznając za chwilę nasze sposoby na to, co zrobić z resztkami wędlin i mięs, warzyw i owoców stwierdzisz, że „resztki” to nadal pełnoprawne, dobrej jakości i smaczne jedzenie. Tylko powszechna opinia spowodowała, że są one postrzegane jako coś, co najlepiej powinniśmy wyrzucić do kosza i… zmarnować.

 

Jak nie marnować jedzenia?

Zacznijmy od etapu zakupów – co można podczas tej czynności zrobić zgodnie z ideą zero waste? Przede wszystkim zrób listę zakupów. Kupowanie tylko potrzebnych rzeczy, bez brania ich „na zapas” – to pierwszy, ważny krok ku niemarnowaniu żywności. Ponadto zwracaj uwagę także na te mniej apetycznie wyglądające produkty – dotyczy to zwłaszcza owoców i warzyw, choć można tu także wliczyć na przykład opakowania z nieco uszkodzoną nakrętką, lekko wgniecione, itd.

To, że są one nieco mniej kształtne od innych wcale nie oznacza, że są mniej smaczne! A tymczasem tylko kilka procent kupujących przyznaje, że regularnie sięga po mniej „urokliwe” warzywa i owoce.

Nie obawiaj się kupować produktów z kończącą się datą ważności, a także tych wyłożonych w koszykach z przecenami – to także są pełnoprawne i dobrej jakości produkty, z których przygotujesz wiele potraw zero waste. Co do kwestii daty ważności, warto zapamiętać, że nie każdy produkt po przekroczeniu terminu podanego na opakowaniu jest niezjadliwy. Na opakowaniach można bowiem znaleźć dwa rodzaje zapisów: termin przydatności do spożycia („należy spożyć do”) i datę minimalnej trwałości („najlepiej spożyć przed”). Ten drugi zapis charakteryzuje produkty, które bezpiecznie można zjadać nawet po przekroczeniu tego terminu, a jest on tylko oznaką, że po tym czasie produkt może (ale nie musi) mieć nieco gorsze właściwości.

dieta jedzenie zero waste marnowanie jedzenia jak przeciwdziałać

Żeby nie marnować jedzenia, warto nie kupować zbyt wielu zapasów

 

W przechowywaniu żywności stosuj zasadę „first in, first out” – czyli najpierw zjadaj te produkty, które były wcześniej zakupione, nie zaś te najświeższe. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by jeść nieświeże jedzenie – ale na przykład mając do wykorzystania dwa opakowania wędliny, najpierw zjedz tę, której termin przydatności do spożycia jest bliżej.

Nadmiar przygotowanego jedzenia możesz z powodzeniem zamrozić – zwłaszcza dotyczy to gotowych już posiłków, ale nie tylko. Na przykład przejrzałe banany także możesz zamrozić, wykorzystując je potem do zrobienia domowych lodów (przepis poniżej).

Co zrobić z resztkami wędlin i mięs? Jeśli nie chcesz wykorzystywać ich na kanapkę, zrób tosty z ich dodatkiem albo przygotuj domową pizzę (na nią możesz wyłożyć właściwie zupełnie przeróżne składniki, których termin przydatności do spożycia jest już bardzo blisko – i obiad z resztek jedzenia gotowy!). Co więcej, taką pizzę możesz podać typowo po włosku, z dodatkiem mieszanki olei DrGaja Cardio, która przy okazji dba o nasze serce.

 

Standardowe i wegańskie przepisy zero waste

Poznaj nasz sposób na deser z resztek – czyli z przejrzałych bananów i długo zalegających w zamrażarce truskawek z poprzedniego lata.

Składniki:

  • 2-3 zamrożone banany (bez skórek, mrożone)
  • 2-3 garście truskawek (bez szypułek, mrożone)
  • 2-3 łyżki jogurtu naturalnego (w wersji wegańskiej – kokosowego lub sojowego)
  • 1 łyżeczka Miodu Manuka
  • Kilka listków mięty

 

Przygotowanie:

Wszystkie składniki mielimy za pomocą blendera, przekładamy do miseczki gotową masę i przystrajamy listkami mięty. Deser jest od razu gotowy do zjedzenia, a dzięki mrożonym bananom ma idealnie kremową, lodową konsystencję.

dieta jedzenie zero waste jak nie marnować jedzenia

Z produktów zalegających w lodówce można zrobić wiele pysznych potraw!

 

Co zrobić z resztkami warzyw?

Idealnie sprawdzą się tu wszelkie potrawki i gulasze – jednym słowem – dania jednogarnkowe. Ale nie tylko, także wszelkie zupy-krem to te posiłki, do których idealnie nadają się warzywa nie-pierwszej świeżości. Przygotowanie dowolnego kremu warzywnego jest banalnie proste:

  • Oczyść i pokrój warzywa, które chcesz wykorzystać,
  • W rondlu zagotuj 2-3 szklanki wody (lub domowego bulionu, jeśli masz zamrożony),
  • Dodaj do wody warzywa, dopraw solą i pieprzem,
  • Gotuj do miękkości warzyw, a następnie całość zblenduj,
  • Przed zjedzeniem, a zaraz po podaniu, warto skropić zupę kilkoma kroplami mikstury olei DrGaja, która zwiększy wartość odżywczą posiłku, a dodatkowo korzystnie wpłynie na Twoje zdrowie.

 

Literatura:

  1. https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/10/Raport_NieMarnujJedzenia_2020.pdf [dostęp dn. 22.03.2022 r.]
  2. https://ios.edu.pl/wp-content/uploads/2017/11/IOS_marnotrawstwo_zywnosci_INTERNET_2.pdf [dostęp dn. 22.03.2022 r.]
  3. https://modr.pl/sites/default/files/brochures/praktyczne_wskazowki_jak_ograniczyc_marnowanie_zywnosci_2020.pdf [dostęp dn. 22.03.2022 r.] 
(0 Votes)

mgr Bartosz Kulczyński

Wykładowca na Uniwerystecie Przyrodniczym w Poznaniu. Od przeszło 10 lat prowadzi indywidualną praktykę dietetyczną. Specjalizuje się w dietoterapii chorób układu krążenia. Autor kilkuset artykułów dotyczących dietetyki, żywienia i suplementacji, publikowanych w polskich i zagranicznych czasopismach. Prywatnie miłośnik podróży, w tym wypraw rowerowych i spływów kajakowych