7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

Grzyby – nie tylko smaczne, ale i odżywcze!

Nadeszła jesień, a wraz z nią sezon grzybowy. Polacy są wielkimi amatorami grzybów. Wchodzą one w skład wielu tradycyjnych polskich potraw. Nie bez powodu, to one nadają im bowiem fantastyczny smak i aromat. Czy jednak oprócz smaku i zapachu zawierają coś jeszcze?

Grzyby to nie tylko fantastyczny smak i aromat
Grzyby to nie tylko fantastyczny smak i aromat

Od lat pokutuje przekonanie, że „grzyby są smaczne, ale nic poza tym”. Tymczasem okazuje się, że nie tylko charakteryzują się wysoką zawartością składników odżywczych, takich jak białkoryboflawiny i niacyny, ale także ze względu na zawarte w nich substancje biologicznie czynne mogą mieć nawet właściwości prozdrowotne. Nie bez powodu nazywane są czasem nazywane „leśnym mięsem”.

Bogactwo składników mineralnych

Grzyby to bogactwo składników mineralnych, głównie potasufosforu i magnezu. Substancje mineralne mogą stanowić nawet 30% suchej masy grzyba.

Głównym pierwiastkiem, który występuje w grzybach jest potas. Zawartość magnezu w grzybach jest porównywalna do jego zawartości w świeżych owocach lub warzywach. Poza tym występują w nich inne pierwiastki śladowe, jak miedź, cynk, żelazo, mangan, molibden i selen.

Należy pamiętać, że grzyby wchłaniają ze środowiska także pierwiastki niepożądane, takie jak ołów, rtęć czy arsen. Dlatego nie należy ich zbierać w pobliżu ruchliwych autostrad czy zakładów chemicznych.

Dobrze przyswajalne białko

Wartość odżywcza grzybów wynika także z zawartości łatwo przyswajalnego białka. Przyswajalność białka oceniana jest na poziomie 60–90% czyli wartości zbliżonej do mięsa. Świeże grzyby zawierają przeciętnie od 1,5 do 3,6% białka, natomiast grzybach suszonych zawartość tego składnika waha się od 10 do 40%.

Ilość i biologiczna wartość białka grzybów zależy od ich wieku oraz gatunku. Zdaniem specjalistów najwięcej znajdziemy go w młodych pieczarkach i borowikach.

Witaminy z grupy B

Grzyby to również źródło witamin, głównie z grupy B, zwłaszcza ryboflawiny (B2), niacyny (B3) i kwasu foliowego (B9). Zawartość ryboflawiny w grzybach jest większa niż w warzywach. Z kolei witaminy PP grzyby mają tyle co wątroba i drożdże.

Szczególnie bogate w witaminy z grupy B są grzyby hodowlane, takie jak pieczarka czy boczniak. Niektóre gatunki charakteryzujące się pomarańczową barwą, jak kurki czy rydze zawierają również witaminę A.

Błonnik

Grzyby zawierają od 2,7% do 3,9% błonnika pokarmowego. W skład, którego wchodzą monosacharydy, disacharydy oraz kompleksy polisacharydowo-białkowe.

Idealne dla osób na diecie

Grzyby to świetne rozwiązanie dla osób z nadwagą lub na diecie, ponieważ (szczególnie świeże) składają się głównie z wody. Jej zawartość waha się od 70 do 90%. Ponadto grzyby są produktem niskokalorycznym, a zawarta w nich celuloza i chityna daje uczucie sytości i pobudza procesy trawienne. Grzyby zawierają też niewielką ilość tłuszczu (8–9%).

Idealne dla osób na diecie
Idealne dla osób na diecie

Na zdrowie

Grzyby nie tylko smakują, ale mogą działać w niezwykły sposób na nasz organizm. W medycynie ludowej boczniak ostrygowaty uważany był za specyfik przedłużający życie, który wzmacnia naczynia krwionośne oraz zmniejsza zmęczenie mięśni, ścięgien i stawów. Okazuje się, że oprócz tego boczniak obniża poziom cholesterolu we krwi i wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.

W składzie boczniaka, borowika, pieczarki, podgrzybka czy grzybków shitake i hiratake stwierdzono obecność betaglukanu, substancji bioaktywnej o silnych właściwościach przeciwutleniających i pobudzających pracę układu immunologicznego. Zwiększa ona produkcję białych ciałek krwi w szpiku kostnym i neutralizuje wolne rodniki, które są jedną z przyczyn powstawania nowotworów.

Trzeba jednak pamiętać, że wartość odżywcza grzybów jest najwyższa bezpośrednio po zebraniu, dlatego powinny być spożywane w jak najkrótszym czasie. Niestety grzyby są ciężkostrawne i nie powinny być spożywane przez wszystkich. Przede wszystkim nie powinny ich jeść dzieci, a także osoby starsze i mające problemy gastroenterologiczne.

(0 Votes)

mgr Milena Grzywińska

Promotorka zdrowego odżywiania i stylu życia. Ukończyła studia magisterskie w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku Dietetyka w 2016 roku. W trakcie studiów odbyła liczne praktyki w placówkach szpitalnych, poradniach dietetycznych oraz zakładach produkcji żywności. Od tego czasu swoje doświadczenie poszerzała poprzez pracę w Poradni Chorób Metabolicznych, konsultacje pacjentów szpitalnych, a także opracowywanie indywidualnych jadłospisów. Prowadzi pacjentów klinicznych m.in. po zabiegach chirurgicznych, cukrzycowych, otyłych, z zaburzeniami hormonalnymi oraz alergiami i nietolerancjami pokarmowymi. W wolnym czasie uwielbia testować nowe przepisy, którymi dzieli się ze swoimi pacjentami. Najważniejsza zasada to: szybko, zdrowo i smacznie.