Dieta

Dlaczego warto pić wodę? Rola wody w diecie

Woda jest absolutnie niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Stanowi ona nie tylko strukturalną część komórek i tkanek, ale spełnia również wiele ważnych biologicznie i fizjologicznie funkcji. Jedną z nich jest regulacja temperatury ciała, ale na tym jej zadania w obszarze wspomagania naszego ciała się nie kończą.

  • Woda – rola w diecie
  • Na co wpływa woda?
  • Ile wody wpijać dziennie?
  • Odwodnienie organizmu
  • Woda w diecie odchudzającej
  • Woda w diecie sportowca

 

Jaka jest rola wody w diecie?

Woda jest absolutnie kluczowym elementem naszego codziennego żywienia. Ponieważ stanowi od 50% do aż 80% masy ciała, reguluje większość podstawowych funkcji naszego organizmu, a jej niedobór może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi.

Woda odpowiada między innymi za prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, termoregulację czy też usuwanie ubocznych produktów przemiany materii, takich jak toksyny. Pełni zatem niezwykle istotną rolę w oczyszczaniu naszego organizmu. Woda to także jeden z głównych „transporterów” wszelkich substancji odżywczych, które przyswajamy. Wspiera organizm również w ich rozpuszczaniu i wchłanianiu.

 

Ile wody dziennie powinniśmy wypijać?

Osoba dorosła powinna przyjmować średnio około 2 litrów wody dziennie, wliczając w to wodę pobraną z pokarmów. Uśredniony przelicznik to około 30 mililitrów wody na każdy kilogram masy ciała. Spożycie wody zależy od: wieku, płci, aktywności fizycznej, a także od klimatu. Trzeba pamiętać, że w gorące dni zapotrzebowanie na wodę wzrasta, ponieważ bardziej się pocimy. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza latem, dlatego tak często polecane jest zabieranie ze sobą butelki wody na spacer czy choćby wyprawę po zakupy.

Warto również zauważyć, że potencjalny niedobór wody to nie tylko zwiększone pragnienie, ale także zachwianie wielu podstawowych funkcji naszego organizmu. Nieuregulowana utrata już 250 ml wody może spowolnić naszą przemianę materii o 3%. Pokazuje to, jak ogromną rolę w relacji między wodą a dietą odgrywa nawodnienie organizmu.

 

Odwodnienie organizmu

Główną przyczyną pocenia się jest obrona organizmu przed nadmiernym przegrzaniem. Niestety, razem z wodą tracimy również sód, potas oraz inne substancje mineralne, co może doprowadzić do zaburzenia gospodarki organizmu i odwodnienia. Konsekwencje takiego stanu mogą być bardzo poważne.

Podstawowymi objawami odwodnienia są naturalnie napady wzmożonego pragnienia. Dalsze etapy mogą być jednak dużo bardziej dotkliwe – obejmują zawroty i bóle głowy, ogólne osłabienie organizmu czy suchość w ustach.

Jeśli nie uzupełnimy niedoborów wody, możemy zacząć odczuwać przyspieszoną akcję serca, gorączkę czy też zmniejszenie napięcia gałek ocznych. W skrajnych przypadkach dochodzi do spadku ciśnienia tętniczego, drgawek oraz omdlenia.

Bieżące uzupełnianie wody to zatem nie tylko sposób na ugaszenie pragnienia, ale wręcz podstawowa czynność, którą powinniśmy wykonywać w ramach dbania o własne zdrowie.

 

Woda w diecie odchudzającej

Choć rola wody, bez względu na styl żywienia, jest absolutnie niepodważalna, istnieją diety, w których jej objętość ma szczególne znaczenie. Dla przykładu, w dietach odchudzających i niskoenergetycznych pełni ona często funkcję „wypełnienia”, zastępując niejako produkty zawierające kalorie. Woda, jako pozbawiona wartości energetycznej substancja może wypełnić żołądek, nie powodując jednocześnie dostarczenia tak niepożądanych na dietach odchudzających kalorii.  

 

Woda w diecie sportowca

Woda pełni również szczególną rolę w diecie sportowca. Wraz z wysiłkiem fizycznym zapotrzebowanie organizmu na płyny wzrasta – głównie z racji przyspieszonego oddychania i nadmiernego pocenia się. Wówczas konieczne jest uzupełnienie utraconej w ten sposób wody i ponowne doprowadzenie do stanu równowagi w organizmie. Nie sposób również wyobrazić sobie choćby joggingu czy treningu na siłowni bez możliwości uzupełnienia utraconych zapasów. Woda skutecznie gasi pragnienie, które potęguje się podczas ćwiczeń i popycha do dalszego działania.

 

Woda z dodatkiem magnezu

Sposobem na regulację funkcji organizmu podczas wysiłku fizycznego jest także właściwa suplementacja. Przykładem jest picie wody np. z rozpuszczonym magnezem, który wspiera pracę organizmu na wielu płaszczyznach. Jego niedobór, podobnie jak niedostatek wody, może skutkować szybkim pogorszeniem samopoczucia, zmęczenia i znużenia. Prowadzi także do bólów głowy, skurczów, a w skrajnych przypadkach, do zaburzeń pracy serca czy omdlenia. Warto zatem uzupełniać na bieżąco zarówno wodę, jak i magnez – tandem tych dwóch składników może się okazać kluczem do efektywnej i bezpiecznej aktywności fizycznej.

 

Pijmy wodę bez względu na okoliczności!

Wodę powinniśmy pić nie czekając na uczucie pragnienia, które występuje zazwyczaj w momencie lekkiego odwodnienia organizmu. Najlepiej spożywać ją w mniejszych ilościach, jednak z większą częstotliwością. Przykładowo - warto zacząć dzień od szklanki letniej wody z sokiem z cytryny.

Pamiętajmy, by nie pić podczas posiłków - najlepiej zrobić to pół godziny przed jedzeniem lub dwie godziny po. Pozwala to zachować odpowiednie stężenie kwasu w żołądku i uniknąć problemów trawiennych. Woda pita w czasie posiłku wydłuża ponadto czas trawienia, a także osłabia wydzielanie odpowiednich soków trawiennych.

 

Jak pić wodę?

Najlepiej pić wodę o temperaturze przybliżonej do temperatury naszego ciała. Taka temperatura będzie dla nas optymalna, ponieważ nasz organizm nie musi wtedy musi tracić cennej energii na jej ogrzanie bądź ostudzenie.

Dobrze, by woda była przechowywana i pita ze szkła. Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że do wody przechowywanej w butelce plastikowej już w temperaturze 15 °C przenika wiele szkodliwych substancji.

 

(0 Votes)

Dr Gaja

Dr Gaja napęd na zdrowie

Śledź nas na Instagramie @drgaja