7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

wino czy jest zdrowe zdrowie

Czy wino jest zdrowe?

Wino to jeden z najpopularniejszych alkoholi na całym świecie. Szacuje się, że wysokość spożycia tego trunku osiągnęła 244 mln hektolitrów w 2019 roku. Wino w odróżnieniu od innych rodzajów alkoholi kojarzy się z korzystnym wpływem na zdrowie. Czy rzeczywiście wino na serce jest dobry rozwiązaniem? Dlaczego warto pić wino? O tym, jak i o innych aspektach związanych z piciem wina dowiesz się z niniejszego artykułu.

 

Dlaczego warto pić wino?

O właściwościach prozdrowotnych czerwonego wina zrobiło się szczególnie głośno za sprawą tzw. francuskiego paradoksu. O co w nim chodzi? W drugiej połowie XX wieku naukowcy zaobserwowali, że Francuzi cechowali się stosunkowo niską umieralnością z powodu chorób układu krążenia i to pomimo tego, że ich sposób życia pozostawiał wiele do życzenia. Dla przykładu spożywali oni wysokie ilości mięsa czerwonego zawierającego nasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo charakteryzowali się niską aktywnością fizyczną, żyli w zanieczyszczonym środowisku i często sięgali po papierosy.

Przez wiele lat sugerowano, że to właśnie regularne spożywanie czerwonego wina miało efekt ochronny i zapobiegało rozwojowi wielu chorób sercowo-naczyniowych. Składnikiem wina, który miał odpowiadać za taki efekt, był resweratrol, czyli silny przeciwutleniacz z grupy polifenoli. Jednakże aktualnie istnieje przekonanie, że to wcale nie czerwone wino było odpowiedzialne za wspomniany efekt. Zatem, czy wino jest zdrowe? O tym przeczytasz poniżej.

 

Korzyści z picia wina

Wiele osób zadaje sobie pytanie: czy czerwone wino jest zdrowe? Prawidłowa odpowiedź powinna brzmieć: to zależy. Faktycznie istnieje wiele badań naukowych, które potwierdzają właściwości prozdrowotne wina, szczególnie w kontekście wspomnianego układu krążenia.

Naukowcy wykazali, że picie wina czerwonego może przyczyniać się do obniżenia poziomu "złego" cholesterolu LDL we krwi. Dodatkowo w przypadku osób z cukrzycą typu 2 odnotowano, że trunek ten może powodować redukcję rozkurczowego ciśnienia krwi. Warto też dodać, że czerwone wino łagodzi stany zapalne w naczyniach krwionośnych i wykazuje właściwości kardioprotekcyjne.

Ile zatem spożywać wina czerwonego, aby wzmocnić swoje zdrowie? Na podstawie opublikowanych dotychczas badań naukowych można zauważyć, że efekt zdrowotny czerwonego wina dotyczył osób, które sięgały po nie w ilości ok. 125-250 ml dziennie. Pozostaje jeszcze pytanie: co jest lepsze – wino wytrawne czy słodkie? Oczywiście zdrowszym rozwiązaniem będzie wino wytrawne. Wynika to z tego, że zawiera ono w swoim składzie o wiele mniej cukru, niż wino słodkie.

wina rodzaje białe różowe czerowne które wybrać

Wśród wszystkich rodzajów win, z regóły najzdrowsze jest czerwone wytrawne

 

Czy białe wino jest zdrowe?

Zazwyczaj mówiąc „wino” mamy na myśli wino czerwone. Jednak jak wygląda sytuacja z nieco mniej popularnym winem białym? Czy wino białe, podobnie jak wino czerwone wykazuje działanie prozdrowotne?

Zagadnienie to nie zostało dotychczas zbyt dobrze zbadane. Jednakże, jeżeli założyć, że właściwości wina wynikają z obecności wspomnianego resweratrolu, to można pokusić się o stwierdzenie, że spożywanie wina białego nie będzie miało tak pozytywnego efektu.  Dlaczego? Wynika to z procesu produkcji tego rodzaju wina.

Otóż przed procesem fermentacji winogron usuwane są skórki i pestki. I to właśnie ten aspekt ma ogromne znaczenie, gdyż największe ilości dobroczynnego resweratrolu znajdują się w odrzuconych częściach. Stąd, jeżeli zależy Ci szczególnie na działaniu zdrowotnym wina, to lepszym wyborem będzie wino czerwone (lub ewentualnie wino różowe).

 

Czy grzane wino jest zdrowe?

Wiele osób spożywa wino w formie „grzańca”. Najczęściej sięga się po nie w jesienno-zimowe wieczory. Niestety dotychczas nie zbadano właściwości zdrowotnych grzanego wina. Jednakże można przypuszczać, że ogrzewanie wina powoduje częściowe zniszczenie dobroczynnych przeciwutleniaczy, które są w nim obecne.

Z drugiej strony, przyprawy dodawane do grzanego wina (np. cynamon, goździki, anyż) mogą nieco zwiększyć jego potencjał prozdrowotny. Prawdopodobnie serwowane grzane wino do posiłku może usprawnić jego trawienie.

 

Wady picia wina

Omawiając właściwości zdrowotne wina, trzeba mieć na uwadze fakt, iż jest to napój alkoholowy. Oznacza to, że nie przez każdego z nas może być ono spożywane. Po pierwsze istnieje bezwzględny zakaz spożywania wina (jak i innych trunków) przez kobiety ciężarne i karmiące piersią. Alkohol (w tym wino) w trakcie ciąży może być przyczyną poronienia, przedwczesnych porodów, niskiej masy urodzeniowej noworodka, czy też wad wrodzonych dziecka (w tym uszkodzenia mózgu, wad serca).

Po wino nie powinny sięgać też osoby cierpiące na szereg chorób. Dotyczy to m.in. pacjentów zmagających się z chorobami wątroby (np. z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby, marskością wątroby), chorobami trzustki (w tym z ostrym i przewlekłym zapaleniem trzustki), czy osób ze stwierdzoną niewydolnością serca.

Warto mieć też świadomość, że w składzie wina mogą znajdować się siarczyny, czyli związki celowo dodawane na etapie produkcji ze względu na ich właściwości konserwujące. Siarczyny są zaliczane do silnych alergenów, które u osób wrażliwych mogą wywoływać reakcje alergiczne. Zwykle są to objawy skórne (np. pokrzywka), dolegliwości żołądkowo-jelitowe (np. bóle brzucha, biegunka), bóle głowy, obrzęki. Wina nie powinny pić również osoby uzależnione od alkoholu oraz osoby zmagające się z zaburzeniami psychicznymi.

Dane literaturowe pokazują też, zbyt wysokie spożycie alkoholu zwiększa ryzyko osteoporozy (nawet o 38%), dny moczanowej, udaru mózgu, zespołu ostrej niewydolności oddechowej (ARDS). Jego nadmiar prowadzi też do uszkodzenia wątroby i trzustki.

Należy też podkreślić, że wino (alkohol) może powodować niebezpieczne interakcje z niektórymi lekami, co może prowadzić do wystąpienia wielu skutków ubocznych. Mowa tu m.in. o takich lekach, jak: metformina, metrotreksat, morfina, felodypina, cyklosporyna, acetaminofen, karbamazepina, metronidazol, benzodiazepiny, barbiturany.

 

Czy wino jest kaloryczne?

Osoby będące na diecie odchudzającej (i nie tylko) powinny pamiętać, że wino zawiera w swoim składzie alkohol (etanol), który jest kaloryczny. Wartość energetyczna 1 grama czystego etanolu wynosi 7 kcal. Dla przykładu 1 gram białek i węglowodanów dostarcza 4 kcal zaś 1 gram tłuszczu – 9 kcal. Zatem kaloryczność wina będzie uzależniona m.in. od zawartości alkoholu. Jednakże można przyjąć, że średnio 1 kieliszek wina (150 ml) to ok. 120-150 kcal. Dla porównania mniej więcej tyle samo kalorii dostarcza 1 duży banan.

wino kalorie dieta czy warto

Ze względu na kaloryczność alkoholu, z winem powinny uważać osoby na diecie

 

Czy powinniśmy pić wino? Podsumowanie

Wino można uznać za wartościowy składnik naszej diety. Dotyczy to głównie wina czerwonego wytrawnego. Z drugiej strony nie powinno zalecać się zbyt częstego spożywania wina, gdyż zawiera ono alkohol, którego nadmiar ma niekorzystny wpływ na organizm. Stąd, jeśli jesteś abstynentem, to nie musisz koniecznie sięgać po ten trunek, aby wzmocnić np. układ krążenia. Istnieje wiele innych produktów w diecie, które wykazują szerokie działanie prozdrowotne. Jeżeli jednak od czasu do czasu spożywasz alkohol, to wówczas najlepiej wybieraj właśnie wino.

 

Literatura:

  1. Liberale L. i wsp.: Impact of red wine consumption on cardiovascular health. Curr Med Chem., 2019, 26, 19, 3542-3566.
  2. Snopek L. i wsp.: Contribution of red wine consumption to human health protection. Molecules, 2018, 23, 7, 1684.
  3. Castaldo L. i wsp.: Red wine consumption and cardiovascular health. Molecules, 2019, 24, 19, 3626.
  4. Artero A. i wsp.: The impact of moderate wine consumption on health. Maturitas, 2015, 80, 1, 3-13.
  5. Catalgol B. i wsp.: Resveratrol: French Paradox revisited. Front Pharmacol., 2012, 3, 141.
(0 Votes)

mgr Bartosz Kulczyński

Wykładowca na Uniwerystecie Przyrodniczym w Poznaniu. Od przeszło 10 lat prowadzi indywidualną praktykę dietetyczną. Specjalizuje się w dietoterapii chorób układu krążenia. Autor kilkuset artykułów dotyczących dietetyki, żywienia i suplementacji, publikowanych w polskich i zagranicznych czasopismach. Prywatnie miłośnik podróży, w tym wypraw rowerowych i spływów kajakowych