Drukuj
Dieta

wpływ diety na zdrowie seksualne

Czy dieta ma wpływ na zdrowie seksualne?

Profilaktyka wielu chorób ma na celu troskę o dobrą jakość życia ludzi. Trzeba wiedzieć, że zdrowie seksualne bardzo mocno wpływa na to, jak czują się pacjenci. Jednak często podczas wywiadu u lekarza ten aspekt jest pomijany. Z badań wynika, że zaburzenia funkcji seksualnych nie są rzadkim problemem i dotyczą one zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Nie jest to dobra wiadomość, ponieważ udane życie intymne to jedna z podstaw udanego związku dla większości par. Na zdrowie seksualne wpływ ma jednak wiele czynników, w tym odpowiednie odżywianie. 

 

Jakie problemy ze zdrowiem seksualnym spotykają najczęściej kobiety i mężczyzn?

Zdrowie seksualne według WHO to zespół biologicznych, emocjonalnych, intelektualnych, a także społecznych aspektów życia seksualnego, które są konieczne do prawidłowego rozwoju osobowości, komunikacji oraz miłości człowieka. Satysfakcja wynikająca z udanego życia intymnego warunkuje zarówno dobrostan fizyczny, jak i psychiczny oraz społeczny.

Niestety problemy ze zdrowiem seksualnym często znacznie obniżają naszą jakość życia i zaburzają codzienne funkcjonowanie. Dla przykładu, wielu mężczyzn na całym świecie cierpi na zaburzenia erekcji. Jak wynika z badań, w roku 2025 ich liczba może wynosić nawet ponad 300 milionów. Z kolei dane dotyczące kobiet, które zbierają naukowcy, wskazują, że zaburzenia funkcji seksualnych występują aż u od 19% do 50% z nich. Najczęściej wskazywane u pań są zaburzenia pożądania, orgazmu czy zespoły bólowe.

 

Co może się przyczynić do występowania zaburzeń seksualnych?

Jak można wywnioskować ze statystyk, zaburzenia funkcji seksualnych u mężczyzn i kobiet występują stosunkowo często. Przeprowadzono różne badania, które miały na celu ustalenie, co może być przyczyną takiego zjawiska.

Okazało się, że na pogorszenie zdrowia seksualnego wpływa nadwaga, otyłość, cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe, coraz częstsze występowanie zespołu metabolicznego, przewlekłej choroby nerek oraz chorób nowotworowych. Niektóre z tych schorzeń mogą powstać w wyniku złego stylu życia oraz nieprawidłowej diety.

Ponadto palenie tytoniu wpływa bardzo niekorzystnie na funkcje seksualne, a w szczególności może powodować zaburzenia erekcji. Problemy z osiągnięciem oraz utrzymaniem wzwodu wynikają również z chorób układu krążenia, do których zalicza się na przykład chorobę niedokrwienną serca czy nadciśnienie tętnicze.

zdrowie seksualne a dieta

Zaburzenia seksualne mogą być efektem przewlekłych chorób 

 

W jaki sposób dieta wpływa na zdrowie seksualne?

Wiele z wymienionych wcześniej chorób, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie seksualne, zalicza się do dietozależnych. Tak więc jedną z głównych przyczyn ich występowania jest niewłaściwy sposób odżywania. Często zdarza się też tak, że choroby zależne od odżywiania współwystępują, co jest jeszcze groźniejsze.

Niestety podczas ich przebiegu może dojść do zwężenia lub nawet uszkodzenia naczyń krwionośnych, co z kolei powoduje utrudniony transport krwi do i z narządów płciowych. Często jest to przyczyną problemów z erekcją u mężczyzn, gdyż niewystarczająca ilość krwi, która dociera do penisa, może utrudnić lub nawet uniemożliwić wzwód.

Trzeba też wiedzieć, że odbycie udanego stosunku płciowego jest możliwe dzięki wzajemnemu oddziaływaniu czynników psychicznych i różnych układów, takich jak: hormonalny, naczyniowy, nerwowy oraz mięśniowy. Niestety obecny model życia, gdzie często występuje nieprawidłowa dieta, stres czy brak aktywności fizycznej może znacznie zaburzyć działanie ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie – upośledzić wytwarzanie hormonów i neuroprzekaźników mających wpływ na sprawność seksualną.

 

Wpływ otyłości na zdrowie seksualne 

Otyłości często towarzyszą zaburzenia gospodarki lipidowej oraz węglowodanowej, a także nadciśnienie tętnicze i problemy hormonalne, które mogą być przyczyną problemów ze zdrowiem seksualnym zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Ponadto nadmiar kilogramów nierzadko powoduje u niektórych osób niską samoocenę, która wynika z poczucia braku atrakcyjności własnego ciała.

Często zdarza się również, że ludzie otyli odczuwają lęk przed krytyką ich wyglądu przez partnera. Może to wywołać niechęć do podejmowania aktywności seksualnej, co bardzo niekorzystnie wpływa na jakość życia oraz relację związkową.

 

W jaki sposób się odżywać, aby zadbać o zdrowie seksualne?

Jak już wspominałam we wcześniejszych artykułach, żywienie to bardzo ważny element ludzkiego życia, o ogromnym znaczeniu dla naszego zdrowia. Trzeba mieć świadomość, że również chodzi tu także o to seksualne!

Właśnie dlatego lekarze oraz dietetycy zalecają dbanie o swój codzienny jadłospis i zachęcają do nauki prawidłowych nawyków żywieniowych. Dieta każdego człowieka powinna być indywidualna, dostosowana odpowiednio do płci, wieku, aktywności fizycznej oraz chorób, na które cierpi.

dieta wpływ na zdrowie

Dieta powinna być indywidualna dla każdej osoby

 

Warto pamiętać, że najprostszym i bardzo skrótowym sposobem przedstawienia zasad prawidłowego żywienia jest „Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że jest ona przeznaczona dla zdrowych osób dorosłych. Jeżeli natomiast dana osoba cierpi na jakąś chorobę, powinna zgłosić się do dietetyka, który dobierze odpowiednio sposób żywienia.

Trzeba wiedzieć, że jeżeli zauważy się u siebie niepokojące objawy, które mogą zaburzać zdrowie seksualne, należy udać się do lekarza, który wdroży odpowiednie leczenie i być może skieruje do dietetyka, aby ten dobrał żywienie, które pomoże w ich rozwiązaniu.

 

Stosowanie diety śródziemnomorskiej może wspomóc zdrowie seksualne!

Jak dowodzą badania, dieta śródziemnomorska może być wsparciem przy leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego, które często mają negatywny wpływ na zdrowie seksualne. Jej stosowanie zmniejsza spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych i powoduje wprowadzenie większej ilości błonnika.

Wdrożenie tego rodzaju diety jest dość proste. Opiera się ona głównie na zwiększonym spożywaniu warzyw i owoców (najlepiej w każdym posiłku), orzechów, zastąpieniem białego pieczywa ciemnym, a ziemniaków i białego ryżu – kaszami. Ponadto ryby morskie należy zjadać 3 razy w tygodniu. To tylko niektóre z założeń diety śródziemnomorskiej, o której można poczytać w wielu publikacjach naukowych.

 

Afrodyzjaki, czyli co zjeść na walentynkową kolację

Już niebawem Święto Zakochanych, które obchodzi się tylko we dwoje. Niestety, w obecnych czasach trudno o różne atrakcje, które mogłyby umilić ten cudowny dzień.

Można jednak wykazać się kreatywnością i przygotować kolację dla swojego partnera! W takiej sytuacji koniecznie trzeba pamiętać o afrodyzjakach, które pobudzają zmysły, pożądanie, a także zwiększają przyjemność czerpaną z seksu. Ich głównym zadaniem jest poprawa nastroju, redukcja stresu oraz zwiększenie libido.

W przeszłości w celu wzbudzenia pożądania stosowane były substancje pochodzenia roślinnego. Obecnie bardzo popularnym afrodyzjakiem są natomiast ostrygi. Podobne właściwości mają także inne owoce morza, takie jak małże, krewetki czy kawior. Ponadto za naturalny afrodyzjak uważane są truskawki. Do przygotowywanych dań na walentynkową kolację warto też dodać odpowiednie zioła lub przyprawy, które rozbudzą zmysły i podniosą libido. Zalicza się do nich pieprz kajeński, świeży korzeń imbiru, kardamon, anyż czy szafran. Dobry dodatek do wykwintnej kolacji może też stanowić szampan lub czerwone wino, ale należy pamiętać, aby nie przesadzić z ich ilością.

Dbanie o zdrowie seksualne jest niezwykle istotne. Pamiętajmy, że ogromny wpływ na ten obszar naszego życia ma właśnie stosowanie odpowiedniej diety. W każdej kuchni znajdziemy produkty, których spożycie podczas walentynkowej kolacji może być doskonałym wstępem do udanej nocy. Życzę zatem smacznych Walentynek!

 

Bibliografia:

1) Jowita Szeligowska, Sylwia Skorupska, Artur Mamcarz; „Czy sposób żywienia może wpłynąć na poprawę funkcji seksualnych?”; Przegląd Menopauzalny 2011; 1: 29–36

2) Monika Seifert, Zygmunt Zdrojewicz; „Otyłość a zachowania seksualne”

3) Okręglicka K., Skwierczyńska Ż., Wiśniewska K. (2016).; „Rola wybranych czynników żywieniowych w zaburzeniach erekcji.”; Seksuologia Polska, 14 (2), 79-87.

4) Lewitt-Dzielak A. (2014).; „Wpływ sposobu odżywiania się i aktywności fizycznej na potencję
i seksualność.”; Przegląd Seksuologiczny, 39, 9-16. 

Dieta
Odsłony: 467
(0 Votes)