Drukuj
Dieta

czosnek zdrowa dieta odporność

Czosnek – jakie ma właściwości poza wspomaganiem odporności?

Czosnek to jeden z najzdrowszych produktów, jakie znajdują się w diecie człowieka. Wielu osobom produkt ten kojarzy się ze wzmacnianiem odporności. Dlatego też najchętniej sięgamy po niego w okresie jesienno-zimowym, gdy nasz układ immunologiczny działa na najwyższych obrotach. Jednakże mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że czosnek posiada o wiele szersze właściwości zdrowotne. I to właśnie im poświęciliśmy ten artykuł. Jeżeli jesteś ciekaw, co może dobrego zrobić dla Ciebie czosnek, to zapraszamy do lektury.

 

Jakie są właściwości czosnku?

Jak wspomniano na wstępie, czosnek to produkt charakteryzujący się wieloma właściwościami prozdrowotnymi. Zostały one bardzo dobrze udokumentowane w literaturze naukowej. Poniżej omówiliśmy najważniejsze kierunki działania czosnku.

 

Czosnek a odporność i krążenie

Czosnek jest stosowany głównie w celu zwiększania odporności. Uważa się, że może zapobiegać przeziębieniom, a w przypadku zachorowania na nie – skracać czas choroby. Jednakże do dziś nie przeprowadzono zbyt wielu badań w tym zakresie.

Czosnek to jednak produkt numer jeden dla naszego układu krążenia. Aktualny stan wiedzy pokazuje, że poprzez regularne spożycie czosnku można poprawić swój profil lipidowy krwi. A to za sprawą właściwości hipolipemicznych tego produktu. Naukowcy udowodnili, że czosnek wykazuje zdolność do obniżania stężenia cholesterolu całkowitego, "złego" cholesterolu LDL i triglicerydów we krwi. Jednocześnie składnik ten powoduje zwiększenie poziomu "dobrego" cholesterolu HDL. Poprzez działanie wyrównujące gospodarkę lipidową czosnek może ustrzec nas przed miażdżycą i wieloma chorobami sercowo-naczyniowymi, w tym przed chorobą niedokrwienną serca i udarem mózgu.

Na tym jednak nie kończą się właściwości czosnku w kontekście zdrowia układu krążenia. Otóż czosnek ma również działanie hipotensyjne, czyli obniżające ciśnienie krwi. Badacze zauważyli, że na skutek regularnego stosowania czosnku może nastąpić redukcja skurczowego (nawet o 9,1 mmHg), jak również rozkurczowego ciśnienia krwi (o 4,79 mmHg). W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że największe korzyści czosnku w zakresie obniżania ciśnienia krwi mogą odnieść osoby, które zmagają się z nadciśnieniem tętniczym.

 

Czosnek ratunkiem na wysoki poziom cukru

Spożywanie czosnku można zalecić też cukrzykom. Co daje czosnek tym osobom? Dotychczas przeprowadzone badania pokazują, że czosnek przyczynia się do redukcji stężenia glukozy we krwi. I to nawet o 21,02 mg/dl. Oznacza to, że produkt ten wykazuje bardzo silne działanie hipoglikemiczne. Dodatkowo czosnek jest skuteczny w obniżaniu poziomu hemoglobiny glikowanej, która jest jednym z parametrów stosowanych do oceny wyrównania cukrzycy.

 

Ile jeść czosnku?

Wiele osób na pewno zastanawia się, ile spożywać czosnku, aby odnieść wspomniane korzyści zdrowotne. Większość omówionych badań naukowych zostało przeprowadzonych z wykorzystaniem czosnku sproszkowanego (w tym np. w formie kapsułek). Poniżej zamieściliśmy konkretne informacje co do ilości czosnku, przy których obserwowano pozytywne efekty:

Jeżeli wolisz czosnek świeży, to prawdopodobnie wystarczy, że będziesz codziennie spożywać 0,5-2 ząbków.

Dotychczas nie ustalono, jaka jest bezpieczna dawka czosnku. Jednak warto pamiętać, że jego zbyt duże ilości mogą powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Dodatkowo zaleca się, aby zachować szczególną ostrożność w przypadku jednoczesnego stosowania leków przeciwzakrzepowych i hipoglikemizujących (obniżających poziom cukru we krwi).

dieta czosnek odporność ile jeść czosnku

Zbyt duże ilości czosnku mogą powodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe

 

Z czym jeść czosnek?

Czosnek znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Sprawdzi się jako dodatek do sałatek, mięsa, sosów i zup. Osoby, które chcą wyleczyć przeziębienie, stosują również czosnek w połączeniu z mlekiem, jednocześnie dodając do tej mieszaniny przyprawy (np. kurkumę, imbir) i miód. Czosnek można spożywać też w formie nalewki lub syropu.

 

Jak neutralizować zapach czosnku?

Wielu osobom czosnek kojarzy się z nieprzyjemnym zapachem z ust. Jednakże jest kilka sposobów, aby zaradzić temu problemowi. W neutralizowaniu zapachu czosnku mogą być pomocne:

 

Jakie są rodzaje czosnku?

Istnieje wiele różnych gatunków czosnku. Jednakże w sprzedaży najbardziej popularne są dwa: czosnek pospolity (Allium sativum) i czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum). Wspomniane w niniejszym artykule właściwości zdrowotne zostały zbadane z wykorzystaniem czosnku pospolitego.

 

Literatura:

  1. Shabani E. i wsp.: The effect of garlic on lipid profile and glucose parameters in diabetic patients: A systematic review and meta-analysis. Prim Care Diabetes, 2019, 13, 1, 28-42.
  2. Wang HP. i wsp.: Effect of garlic on blood pressure: a meta-analysis. J Clin Hypertens, 2015, 17, 3, 223-231.
  3. Fleishchauer AT. i wsp.: Garlic consumption and cancer prevention: meta-analyses of colorectal and stomach cancers. Am J Clin Nutr., 2000, 72, 4, 1047-1052.
  4. Sangouni AL. i wsp.: Effect of garlic powder supplementation on hepatic steatosis, liver enzymes and lipid profile in patients with non-alcoholic fatty liver disease: a double-blind randomised controlled clinical trial. Br J Nutr., 2020, 124, 4, 450-456.
  5. Yadav S. i wsp.: Antimicrobial activity of fresh garlic juice: An in vitro study. Ayu, 2015, 36, 2, 203-207.
Dieta
Odsłony: 302
(0 Votes)