7 OBSZARÓW SZCZĘŚCIA

 

7 złych nawyków żywieniowych, które powinniśmy wyeliminować

 

Najczęstsze błędy w naszym codziennym odżywianiu wiążą się zarówno z niedoborami pokarmowymi, jak i z nadmiernym przejadaniem się oraz nieodpowiednim stylem życia. Często jemy wysokoprzetworzone produkty i spożywamy nadmierną ilość szkodliwych tłuszczy, łącząc to ze stanem ciągłego stresu i napięcia, wywoływanym choćby przez obowiązki zawodowe. Przedstawiamy Wam zatem 7 złych nawyków żywieniowych, z którymi warto i trzeba walczyć.

  • Groźne przejadanie się
  • Jak szkodzi nam żywność wysokoprzetworzona
  • Mleko – nie zawsze zdrowe
  • Warto szukać zamienników cukru
  • Szkodliwe tłuszcze trans
  • Rola napięcia i stresu
  • Używki – groźniejsze niż mogłoby nam się wydawać
  • Zasady zdrowego odżywiania

 

Czy przejadanie się jest groźne?

Przejadanie się to jeden z najpopularniejszych złych nawyków żywieniowych, które konsekwentnie „kultywujemy” w naszej diecie. Jedzenie w nadmiernych ilościach może mieć poważne konsekwencje dla naszego organizmu, wśród których dodatkowe centymetry wcale nie należą do tych najgorszych. Żołądek to elastyczny narząd. Jeśli regularnie go rozciągamy, może to skutkować wzmożonym apetytem i prowadzić do jeszcze większego podjadania ze wszystkimi niekorzystnymi tego następstwami. Efektem tego pogłębiamy problemy związane z tym złym nawykiem żywieniowym. Przejadanie się jest groźne również z racji spożywania dużej ilości szkodliwych tłuszczów, cukru czy żywności wysokoprzetworzonej.

Warto również zaznaczyć, że przeciążony układ trawienny nie ma czasu na odpoczynek i regenerację. Utrudniony jest proces usuwania toksyn z organizmu, a organizm ulega zakwaszeniu. Taki układ pokarmowy staje się mniej wydolny, a my czujemy się ospali i zmęczeni. W tym obszarze należy od nowa budować dobre nawyki żywieniowe. Przykładowo warto wstawać od stołu z lekkim niedosytem. Unikajmy zwłaszcza jedzenia po godzinie 19., bowiem w nocy zamiast odpoczywać, nasz organizm traci energię na trawienie.

 

Żywność wysokoprzetworzona

Kolejnym złym nawykiem żywieniowym i poważnym zagrożeniem naszych czasów są produkty wysokoprzetworzone. Nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak wiele jest w nich dodatków, ulepszaczy i konserwantów, które nie tylko nas uzależniają, ale mają także bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. Takie składniki, jeśli spożywamy je regularnie i w dużych ilościach, często powodują rozmaite dolegliwości, a konsekwencje mogą być bardzo poważne. Wyeliminowanie ich z naszej diety to jedna z najbardziej wartościowych zasad zdrowego odżywiania dla początkujących.

W celu usunięcia tego złego nawyku z diety unikajmy wszelkich fast foodów oraz gotowych dań, które wystarczy np. podgrzać w mikrofalówce, a także wszelkich batoników, chipsów czy słodkich napojów. Wartość kaloryczna tego typu produktów jest najczęściej bardzo wysoka, odwrotnie do ilości składników, które mają korzystny wpływ na organizm. Warto też wybierać produkty z krótkim terminem przydatności.

 

Mleko i przetwory mleczne

Bardzo popularne i spożywane przez nas od najmłodszych lat mleko krowie i jego przetwory nie są wcale dobre dla naszego organizmu. Organizm człowieka po prostu nie trawi mleka, przez co obciąża ono nasz układ trawienny. To jeden z tych złych nawyków żywieniowych, które kultywujemy zupełnie nieświadomie.

Istotny jest też fakt, że mleko dostępne w sklepach ma niewiele wspólnego z prawdziwym mlekiem. W wyniku procesów sterylizacji, jakim jest poddawane, zmienia się jego skład chemiczny. Najwyższe straty dotyczą folianów, witaminy B1, B12 czy witaminy C. Efektem tego bynajmniej nie wpisuje się ono w zasady dobrego odżywiania.

Aby wyeliminować ten zły nawyk żywieniowy, unikajmy zwłaszcza słodzonych jogurtów, które tak chętnie kupujemy naszym pociechom. Zawierają one w sobie bardzo dużo cukru oraz barwniki. Czytajmy etykiety kupowanych produktów. Jeżeli nie cierpimy na nietolerancje produktów mlecznych możemy oczywiście, choć z umiarem, spożywać przetwory mleczne takie jak kefir, zsiadłe mleko, jogurty naturalne oraz sery.

 

Cukier - szukajmy jego zamienników!

Produktem, który najlepiej całkowicie wyeliminować z naszej diety jest niewątpliwie klasyczny biały cukier. Oprócz tego, że działa one uzależniająco, niszczą naszą florę jelitową oraz powodują rozwój pasożytów i grzybów w naszym organizmie.

Jak odżywiać się zdrowo nie spożywając cukru, a jednocześnie cieszyć się ze słodkich potraw? Czym zastąpić cukier? Możemy przede wszystkim używać zamienników cukru takich jak miód, erytrytol czy stewia. Miód mimo, że zawiera w sobie on w sobie sporo kalorii, bogaty jest minerały i enzymy. Wybór miodów jest coraz większy, a niektóre z nich mają naprawdę zaskakujące właściwości. Wspomniany erytrytol posiada natomiast dużo mniejszą kaloryczność niż tradycyjny cukier, wykazuje również działanie przeciwpróchnicze. To zdrowy i w pełni bezpieczny zamiennik cukru, który świetnie sprawdzi się w naszej kuchni.

 

Szkodliwe tłuszcze trans

Tłuszcze trans, a konkretnie nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans to izomery powstałe w wyniku utwardzenia olejów roślinnych, w celu zmiany ich konsystencji z płynnej na stałą. Same oleje roślinne są zdrowe, ale proces utwardzania powoduje, że zmieniają się ich właściwości.

Podgrzane molekuły oleju roślinnego wiążą się z cząsteczkami wodoru, w wyniku czego powstaje nowy związek, czyli uwodorniony kwas tłuszczowy. Proces taki zwiększa trwałość olejów roślinnych, które są bardzo wrażliwe na światło i temperaturę. W związku z tym dodawane są one zazwyczaj do produktów, które mają długi termin przydatności, żywności typu fast food, wyrobów cukierniczych czy chipsów. Ich spożywanie, często w ramach żywności wysokoprzetworzonej, jest uzależniające, co dodatkowo umacnia ten zły nawyk żywieniowy i utrudnia zadbanie o dietę.

Pamiętajmy, że istnieją alternatywy, które pozwalają zadbać o zdrowe tłuszcze w diecie. Są to m.in. mikstury olei, które posiadają w swoim składzie zdrowe tłuszcze roślinne i kwasy omega-3, omega-6 i omega-9. Przykładem jest Mikstura olei HEPA, zawierająca ekstrakt z ostropestu, olej z nasion lnu i czarnuszki. Efektem tego, zamiast utrudniać pracę wątroby, wspomaga ją w codziennej regeneracji i prawidłowym funkcjonowaniu.

 

Wyeliminujmy stres i napięcie!

Omawiając złe nawyki żywieniowe, trzeba także wspomnieć o stresie. Długotrwały stres zwiększa potrzeby metaboliczne organizmu i powoduje wzrost zużycia oraz wydalania wielu istotnych składników odżywczych, co w konsekwencji może prowadzić do licznych niedoborów witamin, makro- i mikroelementów.

Spożywanie posiłków nerwowo, w pośpiechu również z pewnością też nam nie służy. Z kolei nieprawidłowe nawyki żywieniowe zwiększają ogólny poziom stresu w organizmie i tak koło się zamyka. Jeśli zatem chcemy budować dobre nawyki, unikajmy zatem codziennego stresu i uczmy się z nim walczyć.

 

Wszelkie używki

Używki są kolejnym utrudnieniem w naszym zdrowym odżywianiu. Przykładowo kofeina zawarta w kawie owszem daje chwilowy efekt wzrostu energii, jednak w dłuższej perspektywie osłabia nas oraz uzależnia. Unikajmy szczególnie kawy rozpuszczalnej, zwłaszcza w połączeniu z mlekiem krowim. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele kaw zbożowych, które mogą doskonale ją zastąpić.

Inna używka – papierosy i pochodzący z nich dym tytoniowy zawiera natomiast liczne trujące składniki, jak nikotyna, tlenek węgla, związki rakotwórcze, pyły czy cyjanowodór. Substancje te obniżają sprawność naszego organizmu i wywołują groźne choroby. Ponadto palenie papierosów przyczynia się do osłabienia zmysłu smaku, słuchu i czucia. Jeżeli zaś chodzi o alkohol, unikajmy mocnych trunków. Natomiast lampka, zwłaszcza czerwonego wina, od czasu do czasu może okazać się nawet pożyteczna. To pozytywny nawyk żywieniowy, który warto, choćby sporadycznie, uwzględnić w swojej diecie.

 

Zasady zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie to podstawa naszej życiowej energii. Ważna jest świadomość, odpowiedzialność i konsekwencja. Każdy organizm jest indywidualny, dlatego słuchajmy go i wyciągajmy wnioski, a przede wszystkim pokochajmy zdrowy styl życia.

Jak zatem odżywiać się zdrowo? Warto zacząć właśnie od wyeliminowania wymienionych wyżej złych nawyków żywieniowych. Zarówno uniknięcie żywności wysokoprzetworzonej, jak i używek pozwoli niemal natychmiast poprawić jakość naszej diety. Również stopniowa eliminacja cukru i zastępowanie go zamiennikami, spowoduje znaczącą zmianę w jakości naszego żywienia. Nie zapominajmy także, że istnieje bardzo silny związek między stresem a dietą. Zarówno jedzenie w pośpiechu, jak i długotrwałe poddawanie organizmu napięciu emocjonalnemu nie ma absolutnie żadnych pozytywnych skutków dla naszego odżywiania. Odprężmy się zatem i pozwólmy, aby codzienne jedzenie miało w sobie namiastkę relaksu i przyjemności. Ucieszy się z tego każdy organ naszego ciała, z umysłem włącznie! :) 

 

(0 Votes)

Dr Gaja

Matka natura, matka ziemia i żywicielka, która łączy to, co daje przyroda z badaniami i wiedzą ekspertów. Jej celem jest zbliżanie Was - czytelników - do natury i wskazywanie tych pomysłów na codzienne funkcjonowanie i dietę, które pozwolą Wam żyć w harmonii, szczęściu i zdrowiu. Dzięki naturalnym produktom i wartościowym, merytorycznym poradom, osiągnięcie tego stanu będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek 🌱