Gaja, czyli Matka Ziemia

Obecnie świat oferuje tak dużo, że nie do końca potrafimy sobie z tym radzić. Z jednej strony bombardowani jesteśmy nurtem bycia fit, eco, vege, raw itp. Każdy chce być wysportowany, szczupły, zawsze zmotywowany do działania i z koktajlem w dłoni. Z drugiej strony – coraz większą część naszej żywności, stanowią wysoko przetworzone produkty, o niskiej wartości odżywczej (dodatkowo, niosące najczęściej dużą podaż kalorii, będąc przyczyną nadwagi i otyłości). Kolorowe opakowania, chwytliwe hasła reklamowe, często padające, nie mające pokrycia obietnice o wspaniałych właściwościach sprawiają, że konsumenci wybierają to co modne (niekoniecznie zdrowe).

Mimo, że świadomość żywieniowa się zwiększa, ciężko jest klarownie wydać osąd na temat poszczególnych składników diety. Badań na temat każdego produktu przybywa, a cała ich rzesza zaprzecza sobie nawzajem. Często żyjemy w przekonaniu, że coś służy naszemu zdrowiu, a za tydzień może okazać się, że jednak tak nie jest… i skoro osobom związanym z dietetyką i naukami o żywności, wybranie sprawdzonych, dobrych produktów sprawia nie lada wysiłek, co mają robić osoby, niewykształcone w tym temacie?

 

Przestrzeganie podstawowych zasad może nie tylko poprawić nasze samopoczucie, ale również uchronić nas przed wizytą u lekarza. Poniżej kilka porad, których wdrożenie z pewnością do Ci Napęd na Zdrowie:

  • 1. Kluczem jest ZBILANSOWANA DIETA. Jest ona ważna, gdy chcemy uzupełnić wszystkie mikro- i makroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Powinna opierać się na piramidzie żywienia, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Podstawę powinny stanowić warzywa, ważne są również owoce, produkty zbożowe, nabiał i tłuszcze (przede wszystkim roślinne).
  • 2. REGULARNE POSIŁKI pozwolą zapewnić organizmowi energię na cały dzień. Regularne dostawy glukozy pozwolą uniknąć uczucia głodu. Oprócz tego ważna jest również różnorodność posiłków, dzięki czemu dostarczymy do naszego organizmu więcej substancji odżywczych.
  • 3. WARZYWA I OWOCE (głównie te pierwsze) powinny stanowić podstawę diety. Zawierają nie tylko witaminy i składniki mineralne, są również bogate w błonnik oraz wiele charakterystycznych związków chemicznych, jak likopen czy resweratrol. Szczególnie warto sięgnąć po sezonowe warzywa i owoce. Wiele naturalnych produktów, w które obfituje nasza planeta ma właściwości prozdrowotne, jeśli odczuwasz jakieś dolegliwości, dowiedz się co będzie je łagodziło!
  • 4. Ważne jest, aby wybierając produkty do jadłospisu, wybierać te NAJMNIEJ PRZETWORZONE, NATURALNE I DOBREJ JAKOŚCI. Wraz z postępem technologii pojawiają się coraz nowsze sposoby na pozyskanie żywności, czy utrwalenie jej. Często nie pozostają one bez wpływu na nasze zdrowie, dlatego lepiej wybierać produkty jak najbardziej zbliżone do naturalnych. Poza tym: czytaj etykiety i dokładnie sprawdzaj produkty gotowe (jakim rodzajom obróbki zostały one poddane? Jakie jest pochodzenie składników użytych do ich produkcji? Itp.). Przechowuj żywność zgodnie z informacją na etykiecie (nie po to kupujesz wysoko odżywczą żywność, żeby tracić cenne właściwości np. zostawiając otwarte opakowania, czy trzymając w niewłaściwej temperaturze…).
  • 5. Chociaż często o niej zapominamy, jest niezbędnym elementem naszej diety – WODA. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo istotne, nie tylko podczas upałów. Bóle głowy, duszności, złe samopoczucie, zmęczenie, większa podatność na stres i spadek koncentracji to tylko niektóre z konsekwencji niedostatecznego picia wody.
  • 6. Sól, mimo, że jest niezbędna do funkcjonowania organizmu, w naszej diecie występuje w zbyt dużej ilości. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia SPOŻYCIE SOLI NIE POWINNO PRZEKRACZAĆ 5 GRAMÓW DZIENNIE. Podobnie powinniśmy unikać nadmiaru cukru w diecie, a także tłuszczów zwierzęcych.
  • 7. Ostatni punkt, ale nie najmniej ważny. Trzeba pamiętać, aby nie podążać za każdą nową modą. Co chwilę pojawiają się nowe diety tworzone przez anonimowych ludzi, a grono fanów w Internecie zachwala ich pozytywny wpływ na sylwetkę i samopoczucie. Często są to nieracjonalne diety polegające na wykluczeniu danego produktu z diety, co nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Pamiętajmy, że niewłaściwym sposobem odżywiania możemy wyrządzić sobie bardzo dużą krzywdę.

Stosowanie się do tych zasad powinno być kluczem przy planowaniu każdego jadłospisu. Jak mówił Hipokrates – „Niech żywność będzie Twoim lekarstwem, a lekarstwo Twoją żywnością”.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby zamieszkać na wsi, spożywać produkty własnej produkcji i cieszyć się tym, że wiemy co ląduje na naszym talerzu… tylko kto mógłby sobie na to pozwolić? Większość z nas, jest zmuszona zawierzyć na słowo producentom żywności, kluczem więc jest znalezienie tych, godnych zaufania. Na szczęście na rynku możemy znaleźć firmy, które chcą dać nam – konsumentom – to co najlepsze. Wyruszają w świat, w poszukiwaniu najcenniejszych składników, przetwarzają rośliny tylko w sezonie, kiedy mają one najwyższą wartość odżywczą oraz wynajdują dostawców, którzy nie nadużywają środków ochrony roślin. Zachęcam do zapoznania się z całym asortymentem naturalnych (i smacznych) produktów marki Dr Gaja, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie – Moc Matki Natury czeka na Ciebie i stanowi idealny NAPĘD NA ZDROWIE dla Ciebie i Twojej Rodziny!